Artykuły

22 listopada, 2021

Spotkanie on-line z Dyrektorami Szkół i przedszkoli z powiatu pajęczańskiego organizowane przez wizytatorów KO w Łodzi Delegatura z siedzibą w Sieradzu odbyte w dniu 17.11.2021 r.

Spotkanie on-line z Dyrektorami Szkół i przedszkoli z powiatu pajęczańskiego organizowane przez wizytatorów KO w Łodzi Delegatura z siedzibą w Sieradzu odbyte w dniu 17.11.2021 r. […]
31 maja, 2021

Wsparcie pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Materiały i scenariusze

Materiały i scenariusze do pobrania i wykorzystania po powrocie dzieci do szkół: (www.warszawa.edukacja.pl) Propozycje gotowych scenariuszy i materiałów pozwolą nauczycielom, pedagogom, psychologom przeprowadzić w klasach zajęcia […]
31 maja, 2021

Wsparcie pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Depresja – jak pomóc dziecku

DEPRESJA – JAK POMÓC DZIECKU Zwróć uwagę na oznaki stresu czy początkowych objawów depresyjnych u dziecka. Okazuj dziecku swoje zainteresowanie, ciepło i miłość. Angażuj się w […]
31 maja, 2021

Wsparcie pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Objawy depresji.

NIEPOKOJĄCE OBJAWY, KTÓRE MOGĄ SUGEROWAĆ WYSTĘPOWANIE DEPRESJI U DZIECKA- CO MOŻE ZAUWAŻYĆ DOROSŁY W DOMU LUB W SZKOLE? ► Długotrwała zmiana nastroju – przygnębienie, utrata spontaniczności, […]
31 maja, 2021

Wsparcie pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Jak radzić sobie ze stresem

Przeraża Cię powrót do „normalności” po pandemii? Specjaliści psychologii uważają, że skutkiem pandemii koronawirusa będzie kolejna pandemia: wystąpić może znaczący wzrost zapadalności na zaburzenia psychiczne na […]
31 maja, 2021

Wsparcie pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Porady dla rodziców

Porady dla rodziców Pobudzaj wewnętrzną motywację dziecka, rozbudzaj jego zainteresowania, pasje, ciekawość  świata i ludzi. Zaakceptuj, że dziecko jest inne niż ty – akceptuj je bezwarunkowo, pokazuj, […]
31 maja, 2021

Dlaczego sposób pobierania pokarmów jest tak ważny z punktu widzenia logopedy

Konsekwencje nieprawidłowego karmienia, stosowania zbyt długo smoczków Rozwój umiejętności jedzenia i picia jest niezwykle istotny dla rozwoju mowy dziecka. Obie te czynności odbywają się w tym […]
10 maja, 2021

Rozwijam i wzmacniam kompetencję: ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Ośrodek Rozwoju Edukacji zachęca do korzystania z materiałów Fundacji Leader 100 w zakresie: Rozwijam i wzmacniam kompetencję: ODPOWIEDZIALNOŚĆ Materiały Fundacji Leader100 do rozwoju osobistego to narzędzie pomagające rodzicom i instytucjom […]
22 lutego, 2021

Przesiewowa diagnoza sprawności słuchu i centralnego przetwarzania słuchowego u dzieci i młodzieży szkolnej

Drodzy Rodzice! Powiatowa Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Pajęcznie Filia w Działoszynie informuje, iż od lutego 2021r. w ramach swojej działalności umożliwia przeprowadzenie przesiewowej diagnozy sprawności słuchu […]
22 lutego, 2021

Adresy publikacji i stron internetowych dotyczących depresji

Publikacje ORE poruszające temat depresji: Nie każdy problem to dramat − nastolatek w klasie [pdf. 382.47 kB] Powrót ucznia do równowagi rola środowiska szkolnego [pdf. 473.81 kB] Zdrowie psychiczne nauczycieli […]
22 lutego, 2021

Niepokojące objawy depresji

NIEPOKOJĄCE OBJAWY, KTÓRE MOGĄ SUGEROWAĆ WYSTĘPOWANIE DEPRESJI U DZIECKA- CO MOŻE ZAUWAŻYĆ DOROSŁY W DOMU LUB W SZKOLE? ► Długotrwała zmiana nastroju – przygnębienie, utrata spontaniczności, […]
22 lutego, 2021

Depresja – jak pomóc dziecku

DEPRESJA – JAK POMÓC DZIECKU   Zwróć uwagę na oznaki stresu czy początkowych objawów depresyjnych u dziecka. Okazuj dziecku swoje zainteresowanie, ciepło i miłość. Angażuj się […]
19 lutego, 2021

Nieprawidłowości w obszarach samoregulacji, jedzenia i mowy, jako wskaźniki opóźnień w rozwoju małego dziecka

Nieprawidłowości w obszarach samoregulacji, jedzenia i mowy, jako wskaźniki opóźnień w rozwoju małego dziecka. Małgorzata Łukaszewska Choruży neurologopeda kliniczny W ostatnich latach coraz młodsze dzieci trafiają […]
19 lutego, 2021

W jaki sposób motywować dziecko do systematycznej nauki w warunkach domowych (podczas nauki zdalnej)? – wskazówki dla rodziców

W jaki sposób motywować dziecko do systematycznej nauki w warunkach domowych (podczas nauki zdalnej)? – wskazówki dla rodziców. W jaki sposób zorganizować dzieciom optymalne warunki do […]
19 lutego, 2021

Jak uczyć się efektywnie w domu podczas nauki zdalnej – wskazówki dla ucznia

Jak uczyć się efektywnie w domu podczas nauki zdalnej – wskazówki dla ucznia. Aby utrzymać samodyscyplinę podczas nauki/pracy zdalnej: -zaplanuj swój dzień -zadbaj o ubiór i […]
3 września, 2020

Procedura postępowania na wypadek podejrzenia wystąpienia objawów choroby COVID-19

Procedura postępowania na wypadek podejrzenia wystąpienia objawów choroby COVID-19 § 1 Niniejsza procedura powstała na podstawie wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego. Celem procedury jest zminimalizowanie ryzyka wystąpienia […]
3 września, 2020

Procedura przyprowadzania i odbierania uczniów z poradni

Procedura przyprowadzania i odbierania uczniów z poradni Niniejsza procedura powstała na podstawie wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego. Celem procedury jest zminimalizowanie ryzyka wystąpienia zakażenia wirusem SARS-CoV-2 wywołującym […]
3 września, 2020

Procedury zapisu na terapię pedagogiczną, psychologiczną, logopedyczną i prowadzenia zajęć indywidualnych na rok szkolny 2020/2021

Procedury zapisu na terapię pedagogiczną, psychologiczną, logopedyczną na rok szkolny 2020/2021 ZASADY PRZYJĘCIA NA ZAJĘCIA W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W ROKU SZKOLNYM 2020/2021 1. Na zajęcia przyjmowane […]
26 sierpnia, 2020

Informacja o warunkach i zasadach prowadzenia badań

Drodzy Rodzice, Opiekunowie! W celu zwiększenia bezpieczeństwa klientów Poradni – dzieci i ich rodziców oraz jej pracowników, wprowadzone zostały pewne zmiany w warunkach i zasadach prowadzenia […]
24 czerwca, 2020

PORADNIK DLA RODZICÓW OSÓB Z AUTYZMEM NIE TYLKO W CZASIE EPIDEMII COVID-19

PORADNIK DLA RODZICÓW OSÓB Z AUTYZMEM NIE TYLKO W CZASIE EPIDEMII COVID-19 1 Opracowanie: Fundacja SYNAPSIS 2020 r. Spis treści WSTĘP ………………………………………………………………………………………………………………………………2 Wyjaśnienie osobie z autyzmem […]
19 czerwca, 2020

Literatura dotycząca wzmacniania więzi emocjonalnych z dzieckiem

Drodzy Rodzice Jeśli poszukujecie literatury dotyczącej wzmacniania więzi emocjonalnych z dzieckiem , która wesprze Was jako rodzica oraz pomoże w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, poniżej znajduje się […]
8 czerwca, 2020

Rytmiczne recytacje z małymi dziećmi

Rytmiczne recytacje z małymi dziećmi Rytmiczne recytacje z najmłodszymi dziećmi połączone z gestem, ruchem to przykład dobrych ćwiczeń językowych- materiału do ćwiczeń słuchowych, usprawniania aparatu artykulacyjnego, […]
3 czerwca, 2020

Zalecenia dla rodziców i opiekunów dziecka po doświadczeniach traumatycznych

Zalecenia dla rodziców i opiekunów dziecka po doświadczeniach traumatycznych, sugerowane przez Fundację Zobacz… Jestem: spędzaj więcej czasu z dzieckiem – poświęcaj mu swój czas i uwagę, […]
3 czerwca, 2020

Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci

„Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci „ – na podstawie poradnika dla rodziców wydanego przez Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną „Uniwersytet dla Rodziców” „Nikt nie […]
2 czerwca, 2020

Z poradnika świadomego rodzica – pierwsza wizyta u logopedy w poradni

Z poradnika świadomego rodzica- pierwsza wizyta u logopedy w poradni Gdy zamierzamy odbyć jakąkolwiek wizytę po raz pierwszy – czy to u lekarza, czy innego specjalisty, […]
29 maja, 2020

Rodzic ucznia z niepełnosprawnością

Rodzic ucznia z niepełnosprawnością – sprzymierzeniec czy intruz, czyli jak grać do jednej bramki? Aneta Żurek Pedagog specjalny, terapeuta, trener. Specjalizuje się w pedagogice specjalnej, pomocy […]
27 maja, 2020

Jak czytać opinie psychologiczno-pedagogiczne?

Jak czytać opinie psychologiczno-pedagogiczne? Wskazówki dla rodziców Podstawa prawna: Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni […]
27 maja, 2020

Autyzm – Dziecko ze spektrum autyzmu – nauka w domu – co podpowiedzieć rodzicom?

Porządkowanie przestrzeni Czytelnie oznacz miejsce do nauki w domu (wykorzystaj istniejący lub stwórz własny piktogram, napis). Usuń zbędne bodźce (wzrokowe, słuchowe, zapachowe, dotykowe) np. niepotrzebne przedmioty, niezwiązane z nauką, […]
14 maja, 2020

Jak zmotywować dziecko do nauki w domu? 10 przykazań rodzica

Jak zmotywować dziecko do nauki w domu? 10 przykazań rodzica Czy można zmusić dziecko do nauki? Nie. Co prawda usiądzie przy książkach, może nawet coś napisze, […]
6 maja, 2020

Więź dziecka z rodzicem a przystosowanie społeczne dziecka

Więź dziecka z rodzicem a przystosowanie społeczne dziecka: Coraz częściej w psychologii poruszany jest temat przystosowania społecznego dzieci oraz młodzieży. Temat ten staje się coraz bardziej […]
6 maja, 2020

Podstawowy rozwój społeczno-emocjonalny dziecka a przywiązanie

Podstawowy rozwój społeczno-emocjonalny dziecka a przywiązanie: Istnieje wiele doświadczeń społecznych, jednak najważniejsze z nich to doświadczenie relacji z obiektem przywiązania. Jest ono tak ważne, ponieważ owe […]
6 maja, 2020

Poznajemy nasze emocje

POZNAJEMY NASZE EMOCJE. Wiek 5-7 lat Cykl zajęć edukacyjnych. Cel główne: edukacja emocjonalna Cele pośrednie: uczeń potrafi odpowiednio nazywać swoje emocje, potrafi określić czy odczuwa on […]
24 kwietnia, 2020

Bajka o złym królu Wirusie i dobrej Kwarantannie

 Powrót do świata bajki Drodzy Rodzice i Dzieci! Mam nadzieję, że spodobała się  Wam ,,Bajka o Koronawirusolandii” umieszczona jakiś czas temu na stronie naszej poradni.  Ponieważ […]
21 kwietnia, 2020

Mamo, tato mów ze mną! Manifest małego dziecka

Mamo, tato mów ze mną! Manifest małego dziecka Mów do mnie. Chociaż nie umiem jeszcze odpowiadać dzięki Tobie wiem jak prowadzi się rozmowę. Mów powoli w […]
20 kwietnia, 2020

Rola rodziców w wyborze zawodu

„Rola rodziców w wyborze zawodu” Młodzi ludzie stojący przed problemem wyboru przyszłości zawodowej mogą korzystać z różnych form pomocy. Tematykę tę poruszają pedagodzy szkolni, wychowawcy, doradcy […]
20 kwietnia, 2020

MNEMOTECHNIKI- techniki ułatwiające zapamiętywanie

WSKAZÓWKI POMOCNE W SKUTECZNYM UCZENIU SIĘ I ZAPAMIĘTYWANIU.                           MNEMOTECHNIKI- techniki ułatwiające zapamiętywanie Obecna sytuacja i forma nauki zdalnej stawia przed dziećmi, nauczycielami i rodzicami nie […]
20 kwietnia, 2020

Dysleksja – PRZYCZYNY i ĆWICZENIA

Dysleksja – PRZYCZYNY i ĆWICZENIA Początek zainteresowania dysleksją datuje się na 1896 rok, kiedy angielski lekarz Pringle Morgan miał skonsultować przypadek 14-letniego Percy’ego. Percy, mimo swojej […]
16 kwietnia, 2020

Zajęcia dla zatroskanych maleństw

Zajęcia dla zatroskanych maleństw Nierzadko dzieci mają obniżony nastrój, niepokoje i troski. W takich chwilach potrzebują nas, a jeśli akurat jesteśmy w pracy, takich oto zajęć, […]
14 kwietnia, 2020

Ćwiczenia słuchowe (surdopedagogiczne) – część 2.

Ćwiczenia słuchowe (surdopedagogiczne) – część 2. Drodzy Rodzice! Kochane dzieciaki! Mam nadzieję. że u Was wszystko w porządku, że jesteście zdrowi i wypoczęci. I gotowi do […]
14 kwietnia, 2020

Ćwiczenia ortograficzne

Ćwiczenia ortograficzne W języku polskim jest mnóstwo zasad ortograficznych – pisownia „h” i „ch”, „rz” i „ż”, „ó” i „u”, ale również pisownia „nie”, pisownia wyrazów […]
7 kwietnia, 2020

Koronawirus – Bajka o Koronawirusolandii*

Aleksandra Szygendowska psycholog trener doradca zawodowy Aleksandra Szygendowska – psycholog Bajka o Koronawirusolandii* dedykowana wszystkim dzieciom i ich rodzicom oraz Poradni PP nr 12 w Warszawie […]
7 kwietnia, 2020

Lista blogów i stron logopedycznych

Lista blogów i stron logopedycznych 1.Blogi i strony,z których można pobrać dużo gotowych plików z pomocami logopedycznymi​: ►​Logopedia Praktyczna​​– strona z pomocami logopedycznymi.„​Szablony” – czyli pliki […]
7 kwietnia, 2020

Koronawirus – jak radzić sobie z narastającą złością?

Koronawirus – jak radzić sobie z narastającą złością? Jeśli otaczająca  Cię rzeczywistość zaczyna wywoływać w Tobie coraz bardziej nieprzyjemne uczucia, jeśli obok niepokoju pojawia się frustracja […]
3 kwietnia, 2020

Logopedia

Utrwalenie prawidłowej wymowy bardzo często możemy ćwiczyć wykorzystując komputer i strony internetowe. Poniżej przykładowe adresy stron: https://www.mimowa.pl/ http://www.logofigle.pl/zasoby/gry-logopedyczne http://www.logopediapraktyczna.pl/ http://logozabawy.pl/ http://logopediaonline.pl/ http://www.ortografka.pl/ http://logoswiat.blog.onet.pl/ http://czytamipisze.pl/ http://ktotomowi.pl/gry
3 kwietnia, 2020

ZOSTAŃ W DOMU…….. i pobaw się z dzieckiem

ZOSTAŃ W DOMU…….. i pobaw się z dzieckiem Przedstawiam Państwu propozycje zabaw,które mam nadzieję połączą przyjemne z pożytecznym, czyli z jednej strony umilą czas spędzony obowiązkowo […]
1 kwietnia, 2020

Ćwiczenia słuchowe (surdopedagogiczne) – część 1.

Ćwiczenia słuchowe (surdopedagogiczne) – część 1. W procesie porozumiewania się istotną rolę odgrywa odbiór informacji za pomocą słuchu. Im bardziej „wytrenowane ucho”, tym lepsza wymowa, ułatwiona […]
1 kwietnia, 2020

Kwiecień to Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu

2 kwietnia świeć na niebiesko! Kwiecień to Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu. Świętuj go z nami: edukuj i wspieraj, świeć na niebiesko. Każda z tych aktywności jest ważna i każda z nich poprawi […]
1 kwietnia, 2020

Koronawirus – Uczeń w czasach epidemii

Uczeń w czasach epidemii /Kilka wskazówek dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej, liceum i technikum/   Znaleźliśmy się wszyscy w nietypowej sytuacji. Epidemia związana z koronawirusem […]
1 kwietnia, 2020

Sposoby na radzenie sobie ze stresem (w okresie przymusowej izolacji)

Sposoby na radzenie sobie  ze stresem (w okresie przymusowej izolacji) Myślenie Czasami najlepszym sposobem na rozwiązanie naszego problemu jest po prostu zastanowienie się nad nim. Jeżeli […]
30 marca, 2020

Ćwiczenia ogólnorozwojowe dla małych dzieci, wspomagające integrację sensoryczną

Zmysły podstawowe dla integracji sensorycznej (dotyk, równowaga oraz czucie ciała) mają kluczowe znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu. Każdy z nas jest istotą zmysłową, która przez cały […]
25 marca, 2020

Koronawirus – Materiał dla rodziców

POLECANE PUBLICZNE PORTALE EDUKACYJNE: 1.www.epodreczniki.pl 2.www.cke.gov.pl 3.www.ore.edu. .www.gov.pl/ .www.scholaris.pl6 www.lektury.gov.pl 7.www.kopernik.org.pl 8.www.przystanekhistoria.pl 9.www.etwinning.pl 10.www.ninateka.pl.edu 11.www.muzykotekaszkolna.p     OFERTA EDUKACYJNA TELEWIZJI POLSKIEJ: Pasmo edukacyjne w TVP dla […]
25 marca, 2020

Internet – Bezpieczny internet

BEZPIECZNY INTERNET       Opracowała Magdalena Zdunek pedagog PPP-P w Pajęcznie Jak chronić dzieci przed szkodliwymi treściami? Zwracaj uwagę na to, czym Twoje dziecko zajmuje się w Internecie. […]
25 marca, 2020

Koronawirus a rozmowy z dziećmi – na co zwrócić uwagę.

Obecna sytuacja jest trudna dla nas wszystkich. Pamietajmy, że dzieci są spostrzegawcze i zauważają o wiele więcej niż nam się wydaje, wyczuwają nasze emocje. Dlatego tak […]
18 marca, 2020

Koronawirus – Dzieci w okresie zagrożenia koronawirusem

Choroba zakaźna COVID-19, wywołana przez koronawirusa SARS-CoV-2, pojawiła się w grudniu w mieście Wuhan w środkowych Chinach. Wirus przenosi się drogą kropelkową. Objawy zakażenia obejmują gorączkę, […]
18 marca, 2020

Koronawirus – Nowy Dekalog Rodzica w okresie „kwarantanny” z powodu ogłoszenia na obszarze RP stanu zagrożenia epidemicznego

Nowy Dekalog Rodzica w okresie „kwarantanny” z powodu ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polski stanu zagrożenia epidemicznego Szanowni Rodzice. Zdecydowaliśmy się na zawieszenie wszystkich zajęć, żeby najmłodsi […]
5 marca, 2020

Ogólnopolskie Infolinie Pomocowe

Ogólnopolski Telefon Zaufania Fundacji ITAKA dla dzieci, młodzieży i ich opiekunów. Bezpłatny telefon czynny całą dobę 800 080 222 www.liniadzieciom.pl Centrum Wsparcia dla osób w stanie […]
11 października, 2019

Infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli

WAŻNA INFORMACJA Fundacja ITAKA na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej uruchomiła nową, całodobową, bezpłatną infolinię dla dzieci, młodzieży rodziców i nauczycieli. Pod numerem telefonu 800 080 222 można uzyskać […]
4 października, 2019

Jak od najmłodszych lat zachęcać dziecko do czytania?

Mając na uwadzę zbliżający się Tydzień Świadomości Dysleksji ( 7.10-13.10. 2019r. ) pamiętajmy, iż motywacja i chęć do czytania rozwija się już od najmłodszych lat. W […]
27 sierpnia, 2019

Klauzula informacyjna ogólna dla klientów Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Pajęcznie

Zgodnie z art. 13 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku […]
3 lipca, 2018

Dane osobowe

Klauzula informacyjna ogólna dla klientów Powiatowej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Pajęcznie Zgodnie z art. 13 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia […]
27 lutego, 2018

10 próśb dziecka z wadą słuchu

Proszę Cię, patrz na mnie uważnie i słuchaj. Staraj się dobrze zrozumieć to, co przekazuję ci gestami, głosem i słowami. To, że nie zauważasz moich prób […]
26 lutego, 2018

Komunikacja wspomagająca i alternatywna

Komunikacja wspomagająca i alternatywna Dobór metod dla użytkownika AAC „Milczenie spowodowane brakiem mowy nigdy nie jest złotem. Wszyscy mamy potrzebę porozumiewania się i kontaktowania ze sobą […]
3 października, 2017

Dysleksja – Publikacje proponowane rodzicom przez Polskie Towarzystwo Dyslektyczne

Publikacje proponowane przez Polskie Towarzystwo Dyslektyczne odnośnie tematyki dla rodziców 1. Bogdanowicz M. Trudne litery b,d,g,p, Gdańsk 2002. 2. Bogdanowicz M. W co się bawić z […]
3 października, 2017

Dysleksja – Publikacje proponowane nauczycielom przez Polskie Towarzystwo Dyslektyczne

Publikacje proponowane przez Polskie Towarzystwo Dyslektyczne odnośnie tematyki dyslektycznej dla nauczycieli. 1. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, […]
2 października, 2017

Zaburzenia mowy a trudności w czytaniu i pisaniu

Dzieci z zaburzeniami mowy rozpoczynające naukę w pierwszej klasie , a potem kontynuujące ją w klasach starszych, w dużym stopniu narażone są na występowanie trudności w […]
24 lipca, 2017

Kiedy na terapię?

Kiedy na terapię? Lista objawów Warto wiedzieć Przedstawiamy poniżej listę niepokojących objawów, które mogą pojawić się w zachowaniu dziecka i które powinny skłonić rodziców do odbycia […]
10 lutego, 2017

Internet – Wyzwania XXI wieku czyli jak w realnym świecie radzić sobie z wirtualnymi zagrożeniami

Wyzwania XXI wieku czyli jak w realnym świecie radzić sobie z wirtualnymi zagrożeniami Majewska Olga mgr psychologii, logopeda, trener Rozpoczynając pisanie tekstu zastanawiam się przede wszystkim […]
21 listopada, 2016

Procedura wspierania przedszkoli, szkół i placówek

Wspomaganie przedszkoli , szkół i placówek   Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych […]
21 listopada, 2016

Wpływ ojca na życie córki

Wpływ ojca na życie córki - czyli co każdy dobry ojciec wiedzieć powinien … materiał opracowany przez Wiolettę Jasny psycholog Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pajęcznie Nasza […]
12 czerwca, 2016

6 -7- latek na starcie szkolnym

Badanie 6- i 7- latków na starcie szkolnym Badaniem objęto: 6-latki w „zerówce” (przedszkolnej lub szkolnej), 6-latki w pierwszej klasie szkoły podstawowej, 7-latki w pierwszej klasie […]
18 marca, 2016

Skierowanie na badania ucznia z zaburzeniami w pisaniu

Skierowanie na badania specjalistyczne do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej ucznia z zaburzeniami w pisaniu (opracowała Janina Mickiewicz) Nazwisko i imię ……………………………… data urodzenia …………………………………………… Klasa (profil) […]
26 lutego, 2016

Prawa sukcesu szkolnego

PRAWA OSIĄGANIA SUKCESÓW WG SYLWII RIMM:   szkolne sukcesy dzieci są bardziej prawdopodobne, jeśli rodzice przekazują im jednolite i jasno określone wymagania dzieci łatwiej uczą sie […]
10 lutego, 2016

Autyzm – Wczesna diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu

WCZESNA    DIAGNOZA    ZABURZEŃ   ZE  SPEKTRUM   AUTYZMU Poniżej znajdują się typowe umiejętności dziecka w wieku od 12 do 18 miesiąca życia, wyróżnione szczególnie pod kątem możliwości wystąpienia […]
10 lutego, 2016

Trudności z koncentracją uwagi u dzieci

TRUDNOŚCI Z KONCENTRACJĄ UWAGI U DZIECI. Jak pomóc dziecku z zaburzeniami uwagi?     Istotne znaczenie dla rozwoju procesów poznawczych dziecka ma uwaga. Dzięki niej  możliwe jest […]
8 lutego, 2016

Prawa dziecka niepełnosprawnego

Prawa dziecka niepełnosprawnego, zapisane w wielu aktach międzynarodowego i narodowego  prawa, określają w jaki sposób należy dążyć do wyrównywania szans osób niepełnosprawnych. Do podstawowych działań należą: […]
8 lutego, 2016

Metoda Tomatisa

Metoda Tomatisa – to program mający na celu poprawę procesów przetwarzania słuchowego, a dzięki temu usprawnia komunikację osoby z otoczeniem oraz kontrolę mowy i głosu. Twórcą […]
5 lutego, 2016

Co to znaczy być dobrym rodzicem. Zasady prawidłowgo kontaktu z dzieckiem.

Co to znaczy być dobrym rodzicem zasady prawidłowego kontaktu z dzieckiem materiał edukacyjny dla rodziców opracowanie: Wioletta Jasny, psycholog Motto: „żeby ich życie nie przypominało wyścigu […]
2 lutego, 2016

Autyzm – Materiał edukacyjny dla nauczycieli pracujących z dziećmi z autyzmem/Zespołem Aspergera

Materiał edukacyjny dla nauczycieli pracujących z dziećmi z autyzmem/Zespołem Aspergera Obecnie autyzm diagnozowany jest około 2-go roku życia i z reguły od razu wprowadzana jest intensywna […]
2 lutego, 2016

Autyzm – Co jest ważne w stosunku do kolegi z autyzmem / Zespołem Aspergera? Jak postępować, jak się zachowywać?

Materiał edukacyjny dla rodziców Co jest ważne w stosunku do kolegi z autyzmem / Zespołem Aspergera? Jak postępować, jak się zachowywać? Opracowanie: Wioletta Jasny, psycholog Szacunek. […]
27 stycznia, 2016

Uczymy się dmuchać i oddychać prawidłowo

Z cyklu: ,,Pomóż mi mamo ładnie mówić” ,,Uczymy się dmuchać i oddychać prawidłowo” Już od najmłodszych lat możemy stwarzać dziecku dobre warunki do osiągnięcia prawidłowego stanu […]
20 stycznia, 2016

Nazywanie w afazji dziecięcej

Nazywanie w afazji dziecięcej Nazywanie (nominacja) to ludzki sposób wyrażania właściwych człowiekowi procesów percepcyjnych, jego sposobów poznawania rzeczywistości. Słowa oznaczają pewne procesy kategoryzacji środowiska. Jest to […]
9 grudnia, 2015

Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju w logopedii

Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju w logopedii Wytyczne dla rodziców: W czasie codziennych czynności, związanych np. z pielęgnacją, ubieraniem, karmieniem, wychodzeniem na spacer, należy opisywać […]
24 lipca, 2015

Autyzm – Diagnoza brzmi : AUTYZM – Co robić?

Istnieje kilka sposobów leczenia , które rodzice mogą wdrożyć ,by poprawić pewne zachowania u dzieci ze spektrum autyzmu. Wykorzystując leczenie przyczynowo – skutkowe rodzice mogą rozpocząć […]
4 lipca, 2015

Orzeczenia i opinie

Orzeczenia i opinie ROZPORZĄDZENIE MEN Z DNIA 18 WRZEŚNIA 2008 ROKU W SPRAWIE ORZECZEŃ I OPINII WYDAWANYCH PRZEZ ZESPOŁY ORZEKAJĄCE DZIAŁAJĄCE W PUBLICZNYCH PORADNIACH PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH Opinie […]
4 lipca, 2015

Opis postępowania logopedycznego

Edyta Foltyńska Opis postępowania logopedycznego Opóźniony rozwój mowy (ORM) Prosty opóźniony rozwój mowy – specyficzna małomówność, – dobre rozumienie pojęć , – prawidłowe zachowania społeczne , […]
14 kwietnia, 2015

Niedosłuch

DROGA MAMO, DROGI TATO, PAMIĘTAJCIE, ŻE: Niedosłuch (ubytek słuchu) to uszkodzenie narządu słuchu, które utrudnia lub uniemożliwia prawidłową komunikację. Każda wada słuchu, która nie zostaje wykryta […]
9 lutego, 2015

Moje dziecko dorasta – dlaczego tak trudno być rodzicami nastolatka . Zasady budowania i utrzymania dobrego kontaktu z dzieckiem

Moje dziecko dorasta – dlaczego tak trudno być rodzicami nastolatka zasady budowania  i utrzymania dobrego kontaktu z dzieckiem     Więź z dzieckiem buduje się od chwili […]
1 grudnia, 2014

Dysleksja – Specyficzne trudności w uczeniu się: dysleksja rozwojowa

Specyficzne trudności w uczeniu się: dysleksja rozwojowa Wieloletnie badania wykazały, że istnieje wyraźna dynamika zmian objawów dysleksji. Inne są we wczesnym okresie edukacji (określane jako symptomy […]
1 grudnia, 2014

Rola i zadania Poradni

KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW PRZEDSZKOLI, SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH PAJĘCZNO, DNIA 19.11.2014R. Rola i zadania Poradni Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych […]
28 listopada, 2014

Biblioteka Pedagogiczna – Nowości 2014

Nowości Biblioteki Pedagogicznej w Pajęcznie grudzień 2014 1. Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne : dla dzieci 6-9 letnich / Małgorzata Barańska.- Wyd. 3.- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2012. 2. […]
28 listopada, 2014

Biblioteka Pedagogiczna – Filmy dla szkół

Wykaz płyt DVD do wykorzystania na zajęciach edukacyjnych 1. Pakiet edukacyjny z serii „Lekcje przestrogi” : • ADHD – już z tobą nie wytrzymam • Nikotyna […]
20 czerwca, 2014

Wskazówki do pracy z dzieckiem leworęcznym

Kształtowanie prawidłowej postawy ciała  podczas pisania : obie stopy oparte o podłogę  wyprostowane plecy przedramiona oparte o stół tułów w takiej odległości od ławki, aby dziecko miało swobodę […]
20 czerwca, 2014

Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego

• opóźniony rozwój mowy • ograniczone rozumienie mowy, gdy nie jest kierowana wprost do odbiorcy i (lub) częste nieprawidłowe zrozumienie pytań i poleceń, szczególnie, gdy są […]
18 czerwca, 2014

Indywidualna Stymulacja Słuchu Johansen IAS

Indywidualna Stymulacja Słuchu Johansen IAS
dla dzieci, młodzieży i dorosłych z trudnościami w słuchaniu,
mówieniu i pisaniu

    Nawet osoby, które normalnie słyszą mogą mieć problemy z przetwarzaniem bodźców słuchowych z różnych przyczyn. Czynnikami, które mogą wpływać na powstanie problemów z centralnym przetwarzaniem słuchowym są:
•    częste zapalenia ucha środkowego,
•    częste sączkowanie uszu,
18 czerwca, 2014

Neuropsychologia kliniczna dziecka

Neuropsychologia kliniczna dziecka – wybrane zagadnienia i aspekty
Opracowanie – psycholog Wioletta Jasny
08. 04. 2014 r.
16 czerwca, 2014

Dysleksja – rozpoznać wcześniej to zapobiegać trudnościom

Wczesne objawy dysleksji


Trudności w nauce pisania i czytania bywają dostrzegane dopiero u dzieci w okresie nauczania początkowego, a można je rozpoznać w klasie „0” czy nawet w przedszkolu.
Już u przedszkolaka można bowiem stwierdzić objawy, które cechują dzieci „ ryzyka dysleksji”.


Wiek przedszkolny (3-5lat)
•    Opóźniony rozwój mowy,
16 czerwca, 2014

Dysleksja – Optodysleksja

CZYM JEST OPTODYSLEKSJA ?

OPTO- DYSLEKSJA – to zespół specyficznych trudności w nauce pisania i czytania podobnie jak  w dysleksji, ale wynikających z zaburzeń pracy mięśni oka.

Powszechnie wiadomo, iż człowiek od urodzenia  nie tylko odbiera bodźce, ale i je przetwarza. Odbywa się to dzięki percepcji wzrokowej. Odbieranie i przetwarzanie bodźców zachodzi za pośrednictwem układu nerwowego.  Sposób w jaki odbieramy bodźce i przetwarzamy je wpływa na to jak sprawnie uczymy się,  jak zapamiętujemy.
4 czerwca, 2014

Odroczenie spełniania obowiązku szkolnego

    Dzieci urodzone w okresie 1 stycznia – 30 czerwca 2008r. rozpoczną spełnianie obowiązku szkolnego od 1 IX 2014r. wraz ze starszymi rówieśnikami urodzonymi w 2007 r. U wielu rodziców budzi to lęk i niepokój. Obawiają się porównywania ich dzieci ze starszymi kolegami i koleżankami z klasy, tego, że nie poradzą sobie w grupie, że są jeszcze zbyt mało samodzielne i nieprzygotowane do systemu klasowo-lekcyjnego obowiązującego w szkole. Przestraszeni rodzice często szukają sposobu na opóźnienie momentu rozpoczęcia nauki szkolnej.
30 maja, 2014

Sprawdzian logopedyczny

Sprawdź i oceń stan rozwoju mowy swojego dziecka



Przedstawiony poniżej sprawdzian ma na celu pomóc rodzicom ocenić stan rozwoju mowy  dziecka.
Należy  pamiętać o tym, że każde dziecko ma indywidualne  tempo rozwoju.
Niektóre reakcje mogą pojawić się wcześniej inne później, ale opóźnienie w  ramach poszczególnych etapów rozwoju nie powinno przekraczać 4-6 miesięcy.
28 października, 2013

Zaburzenia w rozwoju dzieci

„Zaburzenia w rozwoju dzieci” adnotowane zestawienie bibliograficzne publikacji dostępnych w Bibliotece Pedagogicznej w Pajęcznie 1. AUTYZM AUTYZM i zespół Aspergera / oprac. Agnieszka Umińska. – Toruń […]
24 stycznia, 2013

Podstawowe akty prawne mogące mieć zastosowanie w sytuacjach kryzysowych w szkole

  • Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990r. o policji (Dz.U. z 2007r. Nr 43, poz.277 z późn.zm.)
  • Ustawa z dnia 26 października 1982r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. z 2002r. Nr 11, poz.109 z późn.zm.)
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy(Dz.U. z 1964. Nr 9, poz. 59 z późn.zm.)
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r. Kodeks karny (Dz.U.z 1997r. Nr 88, poz.553 z późn.zm.)
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r. Kodeks postępowania karnego (Dz.U. z 1997r. Nr 89, poz.555 z późn.zm.)
  • Ustawa z dnia 26 października 1982r.
4 lipca, 2011

Dysleksja – Wskazówki do postępowania z dzieckiem dyslektycznym

W pracy z dzieckiem dyslektycznym należy: Unikać głośnego czytania przy całej klasie; wskazówka ta dotyczy przede wszystkim dzieci młodszych, ale zdarza się, że również gimnazjaliści, a […]
4 lipca, 2011

Problemy, które nas też mogą dotyczyć

Pracuję w poradni od dwudziestu lat. Zakres obowiązków niewiele się zmienił, ale metody pracy, problemy są niemal zupełnie inne. Nie chcę tutaj mówić o zmianach jakie […]
4 lipca, 2011

Dostosowanie wymagań edukacyjnych

Co oznacza w praktyce dostosowanie wymagań edukacyjnych do …? Dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi jest coraz więcej. W zależności od rodzaju dysfunkcji dostosowanie wymagań edukacyjnych […]
4 lipca, 2011

Czy to ADHD?

 Nazwę Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) przetłumaczono na język polski jako zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi lub zaburzenia hiperkinetyczne. ADHD zostało pierwszy raz rozpoznane w […]
Skip to content