Autyzm – Wczesna diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu

Pokaż wszystkie

WCZESNA    DIAGNOZA    ZABURZEŃ   ZE  SPEKTRUM   AUTYZMU

Poniżej znajdują się typowe umiejętności dziecka w wieku od 12 do 18 miesiąca życia, wyróżnione szczególnie pod kątem możliwości wystąpienia u niego zaburzeń ze spektrum autyzmu. Każdy mały człowiek rozwija się inaczej i dynamikę rozwoju trzeba traktować indywidualnie u każdego dziecka. Jednak, jeśli nie obserwujecie konkretnych zachowań dziecka w opisanym  przedziale wiekowym, powinniście zacząć zwracać na te umiejętności większą uwagę i odpowiednio stymulować ich rozwój. Pamiętajcie, że jeśli niepokoi Was rozwój dziecka ZAWSZE warto jest skonsultować się ze specjalistą.

Między 12 a 18 miesiącem życia
Dziecko przerywa czynność, gdy mówię „nie wolno” i patrzy na mnie, gdy kiwam palcem
Dziecko potrafi naśladować po mnie proste gesty np. „jaki duży urośniesz ”
i podnosi rączki do góry
Jeśli chwalę lub głaszczę moje dziecko za coś, co ładnie i dobrze zrobiło, to cieszy się i powtarza czynność
Dziecko potrafi pokazać na sobie i na mnie, gdzie jest nosek i buzia, robi to chętnie
Dziecko kieruje się do mnie żeby się przytulić, kiedy spotka je coś przykrego
Dziecko odwraca się do mnie i patrzy na mnie, kiedy wołam je po imieniu
Dziecko bawi się chętnie ze mną w „łapanego” (cieszy się, gdy je złapię,
a potem znów ucieka ode mnie)
Dziecko rozumie już proste gesty i ich używa, np. potrafi robić „pa pa”

Między 18 a 24 miesiącem życia

Jeśli zapytam moje dziecko „Gdzie jest …? „, to odwraca ono swoją głowę
w kierunku, w którym znajduje się dana osoba lub przedmiot, potrafi je wskazać palcem i przynieść mi przedmiot, kiedy o to poproszę
Dziecko wypowiada kilka słów ze znaczeniem, naśladuje dźwięki zwierzątek, czynności lub pojazdów (np. „kap – kap”, „miau”, „brum”)
Dziecko przynosi mi przedmioty zachęcając mnie do wspólnych zabaw
Dziecko bawi się naprzemiennie, np. rzucając piłkę do drugiej osoby, puszczając auto
Dziecko szuka pomocy w razie potrzeby, potrafi prosić o nią słowem, gestem lub zachowaniem
Dziecko potrafi wskazać palcem przedmiot, który chce dostać
Dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili, np. wskazać palcem szczekającego psa
Dziecko potrafi kręcić głową na „nie” i kiwać głową na „tak” adekwatnie do sytuacji
Między 24 a 30 miesiącem życia
Dziecko cały czas uczy się nowych słów
Dziecko umie nazwać znajome mu przedmioty na obrazkach
Dziecko wypowiada proste zdania
Dziecko chętnie naśladuje po mnie czynności, np. gotowanie, odkurzanie, majsterkowanie
Dziecko chętnie przygląda się zabawie innych dzieci, czasem próbuje do nich dołączyć
Dziecko nauczyło się już bawić w „kółko graniaste” lub w „balonik”
Dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili, np. wskazać palcem szczekającego psa
Dziecko zadaje mi pytanie „co to? ”

Między 30 a 36 miesiącem życia
Dziecko słucha jak mu coś opowiadam, tłumaczę, dopytuje
Dziecko zadaje mi pytanie „po co? ” lub „dlaczego? ”
Dziecko interesuje się otaczającym je światem, zdarzeniami z życia codziennego
Dziecko uczy się wspólnego recytowania wierszyka, piosenki
Dziecko zaczyna odmieniać wyrazy, nie zawsze jest to poprawne
Dziecko chętnie bawi się naśladując zachowania dorosłych, wesoło bawiąc się w ich przedrzeźnianie
Dziecko dąży do samodzielnego wykonywania czynności, takich jak: ubieranie, rozbieranie, jedzenie
Dziecko chwali się nowymi umiejętnościami, lubi być w centrum zainteresowania

Między 30 a 36 miesiącem życia
Dziecko słucha jak mu coś opowiadam, tłumaczę, dopytuje
Dziecko zadaje mi pytanie „po co? ” lub „dlaczego? ”
Dziecko interesuje się otaczającym je światem, zdarzeniami z życia codziennego
Dziecko uczy się wspólnego recytowania wierszyka, piosenki
Dziecko zaczyna odmieniać wyrazy, nie zawsze jest to poprawne
Dziecko chętnie bawi się naśladując zachowania dorosłych, wesoło bawiąc się w ich przedrzeźnianie
Dziecko dąży do samodzielnego wykonywania czynności, takich jak: ubieranie, rozbieranie, jedzenie
Dziecko chwali się nowymi umiejętnościami, lubi być w centrum zainteresowania

Po 36 miesiącu życia
Dziecko samo potrafi już układać proste układanki
Dziecko lubi zadawać mi pytania
Dziecko chętnie słucha jak czytam mu książeczki
Dziecko przywołuje mnie lub wskazuje, kiedy zobaczy coś ciekawego
Dziecko udaje w zabawie sytuacje życiowe np. bawi się w dom
Dziecko chętnie bawi się zabawkami w sposób zróżnicowany, nadaje im symboliczne znaczenie
Dziecko umie bawić się z innymi dziećmi, potrafi zamienić się z nimi zabawką, czeka na swoją kolej w zabawie, współpracuje z dziećmi w zabawie
Dziecko potrafi powiedzieć jak się nazywa i ile ma lat

Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się
z części z nich, warto skonsultować się ze specjalistą.
Wczesna diagnoza to  szansa dla dziecka na uniknięcie głębokiej niepełnosprawności i samodzielne życie w przyszłości.

Gdy Twoje dziecko skończy 16 miesięcy, możesz je zbadać narzędziem przesiewowym M-CHAT-R dostępnym na stronie BADABADA.PL

Informacje na podstawie realizowanego przez Fundację Synapsis Ogólnopolskiego Programu Wczesnego Wykrywania Autyzmu.
Zebrała: A.Walasik

Skip to content