Przedstawiony poniżej sprawdzian ma na celu pomóc rodzicom ocenić stan rozwoju mowy dziecka.
Należy pamiętać o tym, że każde dziecko ma indywidualne tempo rozwoju.
Niektóre reakcje mogą pojawić się wcześniej inne później, ale opóźnienie w ramach poszczególnych etapów rozwoju nie powinno przekraczać 4-6 miesięcy.
Jeśli po wykonaniu sprawdzianu, odpowiedź na dwa lub więcej pytań dla wybranego okresu rozwojowego brzmi ,,NIE”, jeśli masz jakieś uwagi, wątpliwości odnośnie rozwoju mowy swojego dziecka, skontaktuj się z logopedą.
Być może jest to znak wskazujący na potrzebę podjęcia ćwiczeń usprawniających lub korygujących rozwój mowy a może konieczność objęcia dziecka jeszcze inną specjalistyczną opieką.
0-3 miesiące
-reaguje na dźwięk i dotyk TAK NIE
-krzykiem sygnalizuje swoje potrzeby: głód, ból, zimno TAK NIE
-budzi się przy głośnych dźwiękach TAK NIE
-od 2 miesiąca reaguje na głos bliskiej osoby TAK NIE
-2-3 miesiąc- głuży tzn. wydaje przypadkowe, gardłowe dźwięki TAK NIE
3-6 miesięcy
-zwraca głowę w kierunku głosu znanej osoby lub innego dźwięku TAK NIE
-porozumiewa się za pomocą krzyku (w przypadku nieprzyjemnych uczuć) lub śmiechu (w przypadku uczuć przyjemnych) TAK NIE
-reaguje na intonację głosu TAK NIE
-reaguje płaczem lub podrywa się przy głośnym hałasie TAK NIE
-budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi TAK NIE
-5-6 miesiąc – gaworzy wymawiając sylaby typu ma-ma, ta-ta, ba-ba, be-be, TAK NIE
6-9 miesięcy
-reaguje na melodię mowy TAK NIE
– 7-8 miesiąc- powtarza dźwięki wydawane przez otoczenie TAK NIE
– 8 miesiąc – reaguje na swoje imię odwróceniem głowy TAK NIE
– używa własnego głosu chcąc zwrócić na siebie uwagę- zaczepia TAK NIE
– 9 miesiąc – rozumie słowo ,,nie” TAK NIE
9-12 miesięcy
– wykonuje proste polecenia, np. daj TAK NIE
– rozumie i wykonuje niektóre gesty: np. pa-pa TAK NIE
– 9 miesiąc- pojawia się echolalia- naśladuje sylaby i słowa własne oraz wypowiadane przez otoczenie TAK NIE
– spogląda lub wskazuje palcem na przedmioty ,osoby ,gdy się o nie poprosi TAK NIE
– 12 miesięcy –pierwsze słowa: mama , tata, baba, da- powtarza ze zrozumieniem TAK NIE
12 -18 miesięcy
– rozumie coraz więcej słów TAK NIE
-reaguje na swoje imię wołane z drugiego pokoju, na polecenia, np.
chodź, nie ruszaj TAK NIE
-poproszone pokaże np. nos, zrobi pa-pa TAK NIE
-naśladuje głosy zwierząt TAK NIE
-tańczy przy muzyce TAK NIE
-18 miesięcy rozumie około 60 wyrazów; posługuje się od 8 do 10 wyrazami (jedno, dwusylabowymi) TAK NIE
18-24 miesięcy
-pokazuje różne części ciała TAK NIE
– spełnia proste polecenia np. „daj misia” TAK NIE
– rozpoznaje i nazywa niektóre obrazki TAK NIE
-21 miesiąc- używa około 10 wyrazów TAK NIE
-śpiewa i tańczy przy muzyce TAK NIE
-2 lata – kojarzy zwierzęta z wydawanymi przez nie głosami TAK NIE
2 lata
-mówi ponad 20 słów TAK NIE
-zaczyna budować proste zdania TAK NIE
-używa swojego imienia TAK NIE
– pokazuje znane obrazki, gdy się je nazywa TAK NIE
– nazywa to, czego chce: auto, lalę, soczek, ciastko TAK NIE
-potrafi wskazać 5 części ciała TAK NIE
– słucha krótkich bajek TAK NIE
3 lata
-zaczyna wypowiadać zdania dłuższe, złożone z 4-5 słów, tzw.
zdania rozwinięte TAK NIE
-spełnia trudniejsze polecenia słowne, np.
„schowaj zabawki do pudełka” TAK NIE
-mówi chętnie i dużo TAK NIE
-próbuje wykonywać codzienne czynności wg. podanych
instrukcji słownych TAK NIE
-potrafi nazwać jeden kolor TAK NIE
-zna proste wierszyki TAK NIE
-zaczyna zadawać wiele pytań interesując się otoczeniem TAK NIE
-pytane podaje swoje imię TAK NIE
4 lata
– mówi dużo, opowiada proste bajki lub wymyślone historyjki TAK NIE
– potrafi mówić o przeszłości i przyszłości TAK NIE
– prawidłowo posługuje się nazwami kolorów TAK NIE
– rozumie i wykonuje nasze polecenia, w tym zawierające przyimki: na, obok, pod, do itp. TAK NIE
– zadaje bardzo dużo pytań, nie tylko:„co to?”, ale także: „po co to?, dlaczego tak się dzieje?:” itp. TAK NIE
– wymawia głoski s ,z, c, dz, przy czym nie wsuwa języka między zęby TAK NIE
– słyszy i rozumie rozmowę prowadzoną w drugim pokoju TAK NIE
5 lat
– rozumie większość słów, które słyszy TAK NIE
– buduje wypowiedzi wielozdaniowe TAK NIE
– wymawia głoski sz, ż, cz, dż, r TAK NIE
-potrafi opowiedzieć obejrzany film TAK NIE
– rozumie dowcipy TAK NIE
– w wypowiedziach uwzględnia kolejność zdarzeń i zależności
przyczynowo-skutkowe TAK NIE
– sporadycznie popełnia błędy gramatyczne TAK NIE
– sam dokonuje korekty własnych wypowiedzi i chętnie poprawia innych,
np. młodsze rodzeństwo TAK NIE
6 lat
– dobrze rozumie mowę TAK NIE
– prawidłowo posługuje się przyimkami (nad, pod, obok, za, na, przed) TAK NIE
– poprawnie artykułuje wszystkie głoski języka polskiego
(zarówno w izolacji, jak również w mowie swobodnej) TAK NIE
– posługuję się gramatyczną mową TAK NIE
– powiększa zasób używanych słów TAK NIE
7 lat
– bardzo dobrze rozumie mowę TAK NIE
– ma dobrze opanowaną technikę mówienia TAK NIE
– posługuje się gramatyczną mową używając bogatego słownictwa zawierającego wszystkie jej części TAK NIE
-powiększa zasób słów w porównaniu z poprzednim okresem TAK NIE
Opracowała:
logopeda Powiatowej Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej
w Pajęcznie Beata Włodarczyk