– brak motywacji wewnętrznej do poddania się diagnozie
– niski stopień trafności diagnozy (różne tempo rozwoju psychoruchowego dzieci, trudno odróżnić zaburzenia od reakcji sytuację trudną, objawy i wyniki badań są ściśle uzależnione od sytuacji aktualnej – komputer – książka)
– konieczność diagnozowania dziecka ale także i rodziny
– konieczność diagnozy jako procesu, wielokrotne spotkania w różnych sytuacjach (włączenie diagnozy w proces terapii)
– diagnoza aktualna musi uwzględniać dotychczasowy przebieg życia dziecka
– używanie specyficznych metod, np. zabawowych.
• Spostrzeganie wzrokowe
• Dobieranie figur geometrycznych (różniących się kształtem, kolorem)
• Dobieranie figurek przedmiotów (identycznych i różniących się pod względem kształtu, wielkości i koloru)
• Dobieranie obrazków (naturalistycznych i schematycznych)
• Rozpoznawanie rysunków figur nakładających się (figury Poppelreutera)
• Układanie odpowiednio rozciętych obrazków (różna liczba cięć i odmiennie)
• Odwzorowywanie figur geometrycznych
• Rozpoznawanie rysunków przedmiotów zakreślonych
• Zwracamy uwagę czy dziecko różnicuje kolory, kształty, czy podaje nazwy prezentowanych przedmiotów (może je demonstrować gestem, zachowaniem), czy ma trudności w przypomnieniu sobie słowa, czy pojawiają się parafazje semantyczne. Istotny jest sposób odwzorowywania figur: czy wydziela wszystkie elementy, czy odpowiednio je łączy, czy występują zniekształcenia, rotacje itp.
• Agnozja wzrokowa występuje po uszkodzeniu potyliczno – ciemieniowym.
Somesteza:
• Lokalizacja bodźców (po prawej i lewej stronie)
• Ocena liczby bodźców
• Odwzorowywanie pozy ręki badającego
• Gnozja palców (dziecko pokazuje na schemacie dłoni P i L palec, który trzyma badający; ma ono zaciśniętą dłoń a badający wyprostowuje jeden z palców)
• Stereognozja (dotykowe rozpoznawanie, bez kontroli wzroku, przedmiotów trzymanych w dłoni i wskazywanie odpowiadających im przedmiotów lub szkicowanie kształtu)
• Dermoleksja (rozpoznawanie na planszy figur rysowanych przez badającego na P i L ręce dziecka, bez kontroli wzroku)
• Zwracamy uwagę czy dziecko prawidłowo rozpoznaje figury i przedmioty poznawane dotykowo, czy podaje ich nazwy, a może opisuje i nie potrafi scalić pojedynczych wrażeń w całość. Czy dotyka aktywnie, czy jest bierne w poznawaniu przedmiotu.
• Zaburzenia czucia skórno-kinestetycznego są przy uszkodzeniach okolic zaśrodkowych i tylno-ciemieniowych w przeciwległej półkuli.
Spostrzeganie słuchowe:
• Rozpoznawanie i lokalizacja dźwięków
• Wybór obrazków, których nazwy różnią się jedną lub kilkoma cechami fonologicznymi (nazwy wymienia badający – ocena słuchu fonematycznego)
• Odtwarzanie struktur rytmicznych prostych i złożonych (ze słuchu i na podstawie wzorca wzrokowego)
• Wybieranie ze zbioru rysunków tych, które odpowiadają dźwiękom imitowanym przez badającego (zwierzęta: pies, kot, krowa, kaczka itp.; przedmioty: telefon, samochód, pociąg itp.)
• Przy trudnościach w różnicowaniu słów bliskobrzmiących dziecko może mieć kłopoty z różnicowaniem dźwięków mowy ludzkiej, dlatego też nie wykonuje złożonych poleceń, chociaż ekspresja mowy jest zachowana – afazja sensoryczna (uszkodzenie tylnych obszarów okolicy skroniowej w L półkuli.
• Zaburzenia w zapamiętywaniu i odtwarzaniu struktur rytmicznych podawanych słuchowo występują po uszkodzeniach struktur skroniowych P półkuli. Czasem jednak analiza słuchowa jest prawidłowa, zaś przełożenie tego na ruch może stanowić trudność, dziecko nie może wówczas zahamować ruchu, który rozpoczęło, nie jest w stanie dostosować napięcia mięśniowego do wzorca słuchowego – zaburzenia melodii kinetycznej (uszkodzenia okolic przedruchowych).
Motoryka:
• Określenie siły mięśniowej w obu rękach
• Określenie formuły lateralizacji (przewaga czynnościowa oka, ręki i nogi)
• Precyzja ruchów
• Praksja oralna (dowolne układanie narządów mowy)
• Praksja pozy (odwzorowywanie układów palców badającego na P i L dłoni)
• Praksja dynamiczna (ruchy naprzemienne, sekwencja ruchów dla ręki Pi L)
• Wodzenie ołówkiem po narysowanej „drodze”
• Sprawność manualna (np. nawlekanie koralików)
• W przypadku apraksji oralnej – uszkodzenie okolicy skroniowo-ciemieniowej, dziecko ma trudności w układaniu narządów artykulacyjnych, pomaga sobie rękami. Przy trudnościach z odwzorowaniem ułożenia palców dziecko pomaga sobie drugą ręką – apraksja kinestetyczna. Zaburzenia praksji dynamicznej występują po uszkodzeniach przedczołowych i czołowych. Występuje rozpad czynności, perseweracje.
Orientacja przestrzenna:
• Orientacja w schemacie ciała (wskazywanie przez dziecko części ciała nazywanych przez badającego, u siebie i na lalce)
• Układanie wzorów z patyczków
• Próby Heada (do stosowania u dzieci powyżej 4r.ż.)
• Zaburzenia orientacji przestrzennej występują po uszkodzeniach ciemieniowo – potylicznych.
Mowa:
• Rozumienie
• Wykonywanie prostych poleceń (podnieś rękę, zamknij oczy, pokaż auto, podaj mi psa itp.)
• Wykonywanie poleceń złożonych (narysuj piłkę pod linią itp.)
• Trudności w rozumieniu i wykonywaniu poleceń występują w afazji sensorycznej. Zaś trudności w rozumieniu konstrukcji logiczno-gramatycznych odzwierciedlających stosunki czasowo-przestrzenne to afazja semantyczna. Występują po uszkodzeniach okolicy ciemieniowo-potylicznej. Rozumienie pojedynczych słów jest prawidłowe.
• Badanie słownika biernego i czynnego
• Nazywanie przedmiotów
• podawanie nazw czynności
• wskazywanie przedmiotów wymienianych przez badającego
• powtarzanie głosek, sylab, wyrazów i zdań
• problemy z powtarzaniem mogą być różnego rodzaju: trudności w zapamiętaniu i odtworzeniu serii bodźców – afazja akustyczno-mnestyczna (uszk. większego obszaru L półkuli); nieprawidłowa artykulacja, trudności w artykułowaniu słów – afazja kinestetyczna; oraz afazja kinetyczna – gdy dziecko perseweruje dźwięki, ma problemy w wypowiadaniu słów, powtarzaniu sylab.
• Mowa dialogowa i opowieściowa (odpowiedzi na pytania, opowiadanie treści obrazków)
• Wypowiedzi spontaniczne (podanie imienia i nazwiska, zwracanie się do osób bliskich po imieniu, kierowanie próśb, pytań, protestów pod adresem osób z otoczenia, wypowiadanie pozdrowień i zwrotów grzecznościowych).
Myślenie:
• Klasyfikacja przedmiotów (I etap: rozłóż obrazki – co do czego jest podobne; II etap: połącz obrazki tak, aby każdą grupę można było nazwać wspólną nazwą)
• Wyłączanie przedmiotów zbędnych w danej grupie (który z przedmiotów nie jest podobny do reszty?)
• Braki w obrazkach (czego brakuje na tym obrazku?)
• Kolejność zdarzeń
• Uzupełnianie brakujących elementów na rysunkach
• Myślenie przez analogię
Pamięć:
• Ocena pamięci krótkotrwałej (w zależności od modalności: wzrokowej i słuchowej)
• Ocena uczenia się (zapamiętywanie 10 słów).
Każdy rodzaj zaburzeń w funkcjonowaniu dziecka ma swój kontekst społeczny, który może być pozytywny (ułatwiający zaspokajanie potrzeb, hamujący rozwój i nasilanie się objawów choroby) oraz negatywny (obojętność, nieudzielanie odpowiedniej pomocy lub nawet odrzucenie i agresja – szczególnie gdy zachowanie chorego dziecka w znacznym stopniu odbiega od modelu oczekiwanego). Negatywne postawy społeczne wpływają w oczywisty sposób na powiększanie się skali zaburzeń i izolację osoby chorej. Musimy pamiętać, że tylko wczesne, zazwyczaj długotrwałe i wspólne działanie wielu specjalistów (lekarzy neurologów, psychiatrów, psychologów, pedagogów, logopedów, rehabilitantów ale i nauczycieli i wychowawców szkolnych) przyniesie oczekiwane efekty terapeutyczne.