Ćwiczenia ogólnorozwojowe dla małych dzieci, wspomagające integrację sensoryczną

Pokaż wszystkie

Zmysły podstawowe dla integracji sensorycznej (dotyk, równowaga oraz czucie ciała) mają kluczowe znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu. Każdy z nas jest istotą zmysłową, która przez cały dzień przetwarza napływające do niej bodźce. Integracja owych sygnałów ma wpływ na nasze postrzeganie świata, kształtuje naszą rzeczywistość i wpływa na  zachowania. Problem zaburzeń związanych z integracją sensoryczną dotyka wszystkich, w mniejszym bądź większym stopniu. Dlatego niezwykle ważne jest wspomaganie procesów integracji sensorycznej zwłaszcza u małych dzieci. Poniżej propozycje ćwiczeń w formie zabawy, które wspomagają pracę podstawowych zmysłów.

Układ dotykowy:

  1. „Dotykowe pudełko”:

weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść w środku różne przedmioty, po czym poproś dziecko, by wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka.

  1. Zabawa w kąpieli:

zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów gąbek, mydeł i ręczników. Zaproponuj maluchowi myjki o różnych fakturach, gąbki o odmiennych kształtach, możesz też dodać do kąpieli odrobinę krochmalu z mąki ziemniaczanej.

  1. „Naleśnik”:

ciasno zroluj dziecko w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika.

  1. Wspólne gotowanie:

stwarzaj dziecku jak najwięcej okazji do wspólnego gotowania, mieszania, ugniatania różnego rodzaju ciast.

  1. Degustacja:

zachęcaj dziecko do próbowania nowych potraw, o różnych smakach i konsystencji.

  1. Malowanie dłońmi, stopami:

farbę przeznaczoną do malowania palcami możesz zmieszać z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia.

 

Układ przedsionkowy (odpowiedzialny m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację):

  1. Skakanie na piłce:

wspólne zabawy na dużej nadmuchiwanej piłce, na której maluch będzie mógł usiąść i skakać.

  1. Tor przeszkód:

stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.

  1. Huśtawki:

bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych, wahadłowych, wiszących oponach).

  1. Turlanie:

turlajcie się razem na kocyku, a latem z niewielkiej trawiastej górki.

  1. Bieganie:

przypomnij sobie zabawę w berka; ścigajcie się, rozegrajcie mecz piłki nożnej czy koszykówki.

  1. Skakanie:

zachęcaj dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia schodów), wskakiwania na oznaczone pole, grę w klasy, zabawę skakanką.

  1. Bujanie w kocyku:

maluch kładzie się na rozłożonym dużym kocu, a dwie dorosłe osoby delikatnie bujają go na boki.

Układ proprioceptywny (tzw. czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów):

  1. Siłowanie:

usiądź na podłodze i powiedz dziecku „Spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”.

  1. Ciągnięcie:

pozwól dziecku pchać wózek spacerowy lub inne przedmioty

  1. Przenoszenie

w leżeniu na plecach: przenoszenie za głowę piłek lub woreczków

utrzymywanych między nogami

  1. Machanie i odbijanie:

zachęcaj dziecko do zabawy rakietą tenisową, do badmintona itp.

  1. Chodzenie tyłem
  2. Zabawa w “taczkę”:

dziecko opiera dłonie o podłogę, a ty chwytasz je za uda i prowadzisz niczym taczkę.

  1. Nalewanie i przesypywanie:

pozwól dziecku na eksperymenty, niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez lejek, a łyżeczką przesypuje drobne materiały (ryż, kaszę) do pojemników różnej wielkości i kształtu.

  1. Kule z papieru

robienie kul z papieru o różnej fakturze i rzucanie nimi do celu

Ćwiczenia ruchów naprzemiennych koordynujących półkule mózgowe:

1.Unoszenie prawej ręki i lewej nogi oraz lewej ręki i prawej nogi w leżeniu na plecach.

  1. Chwytanie prawą ręką lewej pięty i lewą ręką prawej pięty w leżeniu na plecach.
  1. Dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana skoki pajacyka.
  1. W pozycji na czworakach: prostowanie prawej ręki i lewej nogi oraz lewej ręki i prawej nogi.
  1. Na stojąco: dotykanie za plecami prawą ręką lewej pięty ze skrętem tułowia w prawo i lewą ręką prawej pięty ze skrętem w lewo.
  2. Przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie.
  3. Maszerowanie połączone z wymachami rąk.
  4. Przekładanie lub przerzucanie woreczka z ręki do ręki na wysokości wzroku.

Proponowane ćwiczenia przeznaczone dla małych dzieci ( głównie w wieku przedszkolnym) wspierają procesy integracji sensorycznej, a dzięki swojej formie są dla dziecka atrakcyjne  i ciekawe. Mogą być też dobrym sposobem wspólnego spędzania czasu z rodzicem dodatkowo spełniając funkcje ogólnorozwojowe.

Opracowała: Anna Gajewska

Źródło:  https://dziecisawazne.pl/cwiczenia-wspomagajace-integracje-sensoryczna/, opracowania własne

Skip to content