• Brak dojrzałości emocjonalnej:
istotnie przedłużony okres adaptacji do grupy rówieśniczej połączony z mutyzmem wybiórczym,
brak dojrzałości emocjonalnej związany ze znacznym nasileniem lęku separacyjnego u dziecka
nasilone trudności w zakresie funkcjonowania społecznego i emocjonalnego wynikające ze zdiagnozowanych zaburzeń rozwojowych (autyzm, ZA)
• Brak dojrzałości poznawczej:
znaczne deficyty w zakresie funkcjonowania analizatorów
niższy od przeciętnego potencjał intelektualny – celem maksymalnego dostymulowania i minimalizacji ryzyka niepowodzeń szkolnych
potencjał intelektualny na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim i umiarkowanym
• Inne przyczyny
ogólne opóźnienia rozwojowe wynikające z choroby somatycznej
znaczny deficyt funkcji uwagi (obserwacja w kierunku zespołu nadpobudliwości psychoruchowej)
znaczne zaburzenia procesów integracji sensorycznej zaburzające funkcjonowanie poznawcze, społeczne i emocjonalne
sytuacja kryzysowa w rodzinie związana z traumatycznym doświadczeniem
Opracowała
mgr Urszula Sielska
Kierownik PPP-P w Pajęcznie
Filii w Działoszynie