Mamo, tato mów ze mną! Manifest małego dziecka

Pokaż wszystkie

Mamo, tato mów ze mną! Manifest małego dziecka

  1. Mów do mnie. Chociaż nie umiem jeszcze odpowiadać dzięki Tobie wiem jak prowadzi się rozmowę.
  2. Mów powoli w naturalnym tempie. Żebym zrozumiało każde słowo.
  3. Mów wyraźnie, nie „spieszczaj”- przecież jesteście dorośli. Chcę wiedzieć jak naprawdę brzmią słowa.
  4. Nazywaj co robisz – to takie ciekawe! Opowiadaj mi o wszystkim, co robisz- jak mnie myjesz, jak ubierasz, jak sprzątasz, gotujesz, co mijamy na spacerze.
  5. Używaj prostego słownictwa. Buduj proste zdania, np. Auto jedzie szybko. Auto jest duże i czerwone. Auto ma cztery koła. Tyle się mogę od Ciebie dowiedzieć!
  6. Chcę widzieć Twoją buzię! Dzięki temu wiem jak ułożyć moje wargi i język, żeby dobrze wypowiedzieć różne słowa.
  7. Naucz mnie pić z kubka. „Niekapki” wykrzywiają moje ząbki. Pozwól mi gryźć i żuć twarde rzeczy- nie bój się, nie zakrztuszę się. W pewnym wieku „papki” nie są dobre.
  8. Nie przerywaj mi. Nie odpowiadaj od razu za mnie. Daj mi czas, by móc Ci wszystko opowiedzieć, dopiero kiedy naprawdę mam problem pomóż mi.
  9. Powtórz po mnie wyraźnie i poprawnie, jeśli powiem coś niewyraźnie.

10.Zachęcaj mnie do mówienia. Stwarzaj sytuacje aktywizujące do mówienia.

11.Oglądaj ze mną książeczki. Opowiadaj co w nich jest.

12.Nie krzycz na mnie, że niewyraźnie mówię. Nie umiem jeszcze wszystkiego.

13.Nie zmuszaj mnie, żeby wciąż coś powtarzać. Gdy słyszę tylko „powtórz”, „powtórz” zniechęcam się.

14.Wyłącz telewizor. Wiem, że myślisz, że lubię telewizor, laptop i tablet ale tak naprawdę wolę się bawić z Tobą.

15.Bawmy się rączkami. Moje sprawne rączki pozwolą mi w przyszłości mówić ładnie, nawlekajmy koraliki, zbierajmy kasztany, bawmy się plasteliną i w piasku.

16.Pozwól się bawić z moimi rówieśnikami. Chcę usłyszeć jak mówią inne dzieci i z nimi porozmawiać.

17.Śpiewaj ze mną. Podczas śpiewania lepiej zapamiętuję słowa, rytm i melodię. To takie śmieszne „Głowa, ramiona, kolana, pięty….!”

18.Nie zmuszaj mnie do wymawiania głosek, na które nie jestem jeszcze gotowe! Na „R” też przyjdzie czas.

19.Ćwicz ze mną buzię. Mój język i wargi będą bardziej sprawne, by wymówić nawet trudne słowa.

20.Dmuchaj ze mną. Mówienie to też skoordynowanie z prawidłowym sposobem oddychania. To takie śmieszne WDECHWYDECH- WDECH, OOOO jak wysoko leci bańka mydlana.

21.Naucz mnie raczkować, wchodzić po schodach, jeździć na rowerze – naprzemienność ruchów jest tak ważna dla mojego rozwoju!

22.Nazywaj moje emocje. Czasami nie umiem sobie z nimi radzić, bo nie potrafię ich nazwać.

23.Znajdź czas dla mnie. Przestań się spieszyć, to trochę denerwujące, gdy jesteście ciągle zajęci, pobawmy się razem na podłodze.

24.Naśladuj ze mną odgłosy otoczenia. To takie śmieszne, gdy naśladujemy razem konika I-HA albo karetkę I-O-I-O.!!

25.Pokazuj mi różne rzeczy i nazywaj je. Zrób ze mną „kosz skarbów” i naucz mnie co w nim jest albo pokaż co kryje się w tej szufladzie w kuchni.

26.Pozwól mi być samodzielnym, choć nie zawsze robię wszystko perfekcyjnie.

27.Pytaj mnie! Zapytaj mnie gdzie coś leży, poproś, żebym coś przyniosło. Będę tak szczęśliwe, gdy będziecie dumni jeśli coś znajdę i przyniosę.

28.Chwal mnie, jeśli samo coś powiem. To zachęci mnie do dalszych prób mówienia.

29.Poczytaj mi bajkę! W ten sposób ćwiczę koncentrację, rozwijam wyobraźnię, poszerzam słownictwo. Te bajki są takie interesujące!!!

30.Pobaw się ze mną w sklep, warsztat albo pocztę. Wcielanie się w role uczy mnie jak zachować się w nowych sytuacjach.

31.Nie wstydź się – kiedy uważacie, że mówię dużo mniej lub gorzej niż moi rówieśnicy, zabierzcie mnie do logopedy. Tam dowiemy  się  jak razem bawić się i ćwiczyć.

autor: Magdalena Wołoszyn

zebrała: Beata Włodarczyk

Skip to content