Kształtowanie prawidłowej postawy ciała podczas pisania :
Właściwe ułożenie zeszytu :
Sposób trzymania pióra :
Prawidłowy układ dłoni, nadgarstka i
przedramienia
Organizacja ruchów pisania tekstu :
Kontrola, regulowanie napięcia
mięśniowego
Napięcie mięśniowe całej ręki powinno być świadomie regulowane i kontrolowane. Osoby, które mają problemy z jego kontrolą mogą odczuwać zbyt silne lub zbyt słabe napięcie. Małe napięcie powoduje słaby nacisk na pióro, pismo wtedy jest mało czytelne, linie drżące, cienkie. Zbyt silne napięcie powoduje przyjmowanie niewłaściwej postawy ciała /zgarbienie/, występują współruchy tzw. synkinezje, pojawia się
skurcz pisarski. Kurczowe trzymanie narzędzia pisarskiego, zbyt silny nacisk powoduje nagminne łamanie
stalówki, grafitu w ołówku bądź robienie kleksów.
Jak można temu zapobiec :
Należy zadbać o to, aby dziecko potrafiło uświadomić sobie własne napięcie mięśniowe, po to aby świadomie je kontrolować i regulować. Należy ograniczyć napięcie tych mięśni, które nie biorą udziału w danych czynnościach. Pomocne też może być koordynowanie ruchów obu rąk. (usprawnianie ręki piszącej,
współdziałanie ręki wspomagającej – trzymanie i przesuwanie zeszytu, kartki )
Warto nadmienić, iż istotne jest też wdrażanie ćwiczeń usprawniających współdziałanie oka i ręki- ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo – ruchową, rozwijanie współdziałania ręki i oka po tej samej stronie, stale śledzenie wzrokiem czynności pisania.
Praca z dzieckiem leworęcznym powinna być oparta na zasadzie przemienności form zajęć i ćwiczeń, które usprawniają precyzję, szybkość oraz koordynację ruchową rąk i grafomotorykę.
Tekst zaczerpnięty z
materiałów wyd. terapeutycznego Rabbe
Opracowany przez pedagoga
Justynę Gołębiowską