WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELA PRACUJĄCEGO Z UCZNIEM JĄKAJĄCYM SIĘ
1. Porozmawiaj z uczniem jąkającym się o jego zaburzeniu mowy. Zaaranżuj spotkanie w cztery oczy , aby rozpoznać jego potrzeby, samopoczucie w klasie , dopytać o ewentualny udział w terapii i możliwości wspierania go na terenie szkoły. Bądź otwarty na jego potrzeby , ale nie uległy.
2. Nie traktuj problemu jąkania jak tematu tabu. Stwarzaj okazję do mówienia otwarcie o sytuacji jąkającego się – na tyle , by go nie urazić.
3. Staraj się zapanować nad krytycyzmem ze strony kolegów. Nie pozwól , by uczeń był wyszydzany i wyśmiewany przez kolegów
4. Wymagaj od ucznia jąkającego się tego samego czego wymagasz od innych osób w klasie.
5. W kontakcie z jąkającym się uczniem unikaj komunikatów typu: „zwolnij”, „ weź głęboki oddech”, „ uspokój się” – takie
6. Bądź wzorem w zwolnieniu tempa mowy podczas wypowiedzi na forum klasy
7. Staraj się nie okazywać jąkającemu się uczniowi zniecierpliwienia i rozdrażnienia.
8. Uczeń jąkający się będzie wypowiadał się swobodnej bez poddawania go presji czasowej i konieczności rywalizowania z innymi o zabranie głosu. Pomóż w wszystkim uczniom w klasie w opanowaniu umiejętności mówienia po kolei.
9. Rozmawiaj bez pośpiechu , a jednocześnie naturalnie – nie mów przesadnie wolno czy też monotonnie. Gdy uczeń skończy swoja wypowiedź , odczekaj kilka sekund , zanim zwrócisz się do niego ponownie
10. Używaj mowy ciała , podtrzymuj kontakt wzrokowy , aby uczeń jąkający się mógł doświadczyć Twojej aprobaty i akceptacji okazywanej nie tylko dla jego osoby , ale także dla sposobu , w jaki się wypowiada. Nie wahaj się kiwać głową i potakiwać. Bądź dobrym słuchaczem.
11. Oceniając wypowiedzi ustne ucznia jąkającego się , koncentruj się przede wszystkim na treści.
12. Pamiętaj ,że w sytuacjach wystąpień publicznych jąkanie może pod wpływem stresu nasilać się.
13. Bądź wyrozumiałym słuchaczem.
14. Nie kończ słów lub wypowiedzi za ucznia jąkającego się – czekaj cierpliwie , wymagaj tego od innych. Stosuj proste metody poprawiające płynność mowy , np. wspólne wypowiedzenie w zwolniony sposób pierwszej sylaby.
15. Reaguj tak samo na wypowiedzi ucznia , zarówno gdy się jąka , jak i gdy jego mowa jest płynna.
16. Staraj się okazywać , że interesuje Cię przede wszystkim co uczeń jąkający się mówi , a nie – jak to mówi.
17. Bądź wsparciem dla jąkającego się ucznia na forum klasy i szkoły.
Zebrała : Edyta Foltyńska