Rola nauczyciela wspomagającego w dostosowaniu sprawdzianów do potrzeb uczniów z zespołem Aspergera i autyzmem
Nauczyciel wspomagający (zw. też współorganizującym) jest zatrudniany w celu współorganizowania kształcenia uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Nie jest to działanie izolowane od tego, co dzieje się z innymi uczniami w klasie. Nauczyciel danych zajęć i nauczyciel współorganizujący muszą ze sobą ściśle współpracować na rzecz wszystkich uczniów w klasie. W odniesieniu do sprawdzianów i kartkówek, kiedy nauczyciel przedmiotu przygotowuje sprawdzian, to nauczyciel współorganizujący powinien zadbać o dostosowanie form i sposobów jego przeprowadzenia np. w zakresie sposobów formułowania poleceń, liczby zadań, czasu przeznaczonego na ich wykonanie.
Dostosowanie kartkówek i sprawdzianów do potrzeb uczniów ze spektrum autyzmu jest jednym z zadań nauczyciela wspomagającego. Co do zasady nie może on odmówić jego realizacji.
Indywidualizacja sprawdzianu to elastyczne podejście do oceny wiedzy, umożliwiające uczniom ze spektrum autyzmu uzyskanie sprawiedliwej oceny ich umiejętności i zrozumienia materiału. Dostosowanie pozwala uczniowi ze spektrum autyzmu skupić się na wykazaniu swojej wiedzy i umiejętności, eliminując elementy, które mogą utrudniać mu skoncentrowanie się na treści testu.
Stworzenie przyjaznego środowiska dla uczniów ze spektrum autyzmu
Pierwszym działaniem, o które powinni wspólnie zadbać wszyscy nauczyciele pracujący z uczniem z diagnozą autyzmu, jest stworzenie przyjaznego środowiska. Warunki dostosowane do potrzeb ucznia, szczególnie w czasie testów i innych form oceniania jest podstawowym elementem wskazującego na rozumienie. Uczniowie z ze spektrum autyzmu mogą być szczególnie wrażliwi na bodźce sensoryczne, mieć trudności z koncentracją lub reagować na zmiany w sposób, który utrudnia im skupienie.
Żeby stworzyć przyjazne środowisko, nauczyciele muszą wiedzieć, jakie czynniki mogą zakłócać skupienie ucznia ze spektrum autyzmu. Nadmierny hałas, jasne światło, a także nadmierna liczba bodźców wizualnych lub dźwiękowych – tylko niektóre z elementów, które mogą wpływać na zdolność uczniów do koncentracji.
Redukowanie hałasu i rozpraszających dźwięków
Hałas jest jednym z najważniejszych czynników, które mogą rozpraszać uczniów ze spektrum autyzmu. Dostosowując warunki do potrzeb ucznia, nauczyciele mogą podjąć kilka działań:
Eliminowanie nadmiernych bodźców sensorycznych
Uczniowie ze spektrum autyzmu mogą być wrażliwi na bodźce sensoryczne, takie jak jasne światło, intensywne kolory czy duża liczba elementów wizualnych. Nauczyciele powinni zadbać o:
Użycie komputera w przypadku prac pisemnych
Umożliwienie uczniowi pisania prac na komputerze zamiast odręcznie może poprawić komfort i efektywność pracy. Pisanie na komputerze może przynieść wymierne korzyści. W szczególności:
Dostosowanie poprzez użycie komputera do pisania prac klasowych pozwala uczniom ze spektrum autyzmu skupiać się na treści i logice wypowiedzi, zamiast na fizycznym aspekcie pisania. To również przyczynia się do zwiększenia ich pewności siebie i zmniejszenia stresu.
Prostota instrukcji i przejrzysta struktura sprawdzianu
Uczniowie ze spektrum autyzmu często mają trudności z przetwarzaniem informacji i zrozumieniem złożonych poleceń. Może to wpływać na ich zdolność do uczestniczenia w zajęciach szkolnych i wykonywania zadań. Nauczyciele opracowujący sprawdzian muszą zwrócić szczególną uwagę na jego strukturę i jasność instrukcji
Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają trudności z interpretowaniem niuansów, przenośni czy abstrakcyjnych pojęć. Mogą też potrzebować więcej czasu na przetworzenie informacji. Dlatego kluczowe jest, aby instrukcje były przekazywane w sposób jasny, bez zbędnych komplikacji oraz aby zadania były logicznie uporządkowane.
Stosowanie prostego języka i krótkich zdań
Podstawową zasadą w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu jest unikanie złożonych i wieloznacznych wyrażeń. Nauczyciele powinni używać prostego języka, z krótkimi zdaniami, które jasno przekazują, czego oczekuje się od uczniów. Najważniejsze jest:
Rozbicie złożonych zadań na mniejsze, bardziej przystępne etapy sprawia, że są łatwiejsze do zrozumienia i wykonania. Celem jest zminimalizowanie uczucia przytłoczenia i ułatwienie koncentracji poprzez jasną strukturę.
Przykład polecenia dostosowanego do potrzeb ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | |
Wersja oryginalna | Wersja dostosowana |
Napisz wypracowanie na temat swojego ulubionego zwierzęcia. W treści uwzględnij jego cechy, zachowanie i środowisko, w którym żyje |
|
Dzięki podziałowi na kilka kroków uczeń może skupić się na każdym etapie oddzielnie, co zmniejsza presję i pomaga lepiej zrozumieć, jak zorganizować swoje myśli. |
Wykorzystanie pomocy wizualnych
Uczniowie ze spektrum autyzmu często dobrze reagują na wizualne pomoce, które ułatwiają zrozumienie instrukcji i zadań. Diagramy, ilustracje, listy kontrolne czy kolorowe oznaczenia mogą pomóc w wyjaśnieniu oczekiwań.
Przewidywalność struktury i dzielenie materiału na mniejsze sekcje
Uczniowie w spektrum autyzmu często czują się bardziej komfortowo, gdy wiedzą, czego się spodziewać. Dobrym pomysłem może być wprowadzanie stałego formatu sprawdzianów. Takie rozwiązanie sprawi, że sprawdzian będzie w pewnym sensie przewidywalny. Taka standaryzacja może obejmować użycie tego samego stylu pytań, tej samej liczby zadań lub podobnej organizacji stron we wszystkich testach.
Natomiast podzielenie sprawdzianu na mniejsze, wyodrębnione sekcje może pomóc uczniom w koncentracji i zapobiec przytłoczeniu. Warto oddzielać różne rodzaje zadań (np. pytania wielokrotnego wyboru, pytania otwarte) lub wprowadzać dodatkowe strony w celu wyraźnego rozdzielenia poszczególnych części testu.
Zapewnienie możliwości zadawania pytań
Podczas samodzielnej pracy ucznia mogą pojawić się pytania dotyczące instrukcji lub zadań. Ważne jest, aby nauczyciele stworzyli atmosferę, w której dzieci czują się swobodnie, bez skrępowania zadają pytania i proszą o wyjaśnienia. Nauczyciel może:
Takie dostosowanie jest szczególnie ważne w zadaniach, które wymagają interpretacji intencji, emocji czy motywacji postaci lub osób. Pomoc nauczyciela w zrozumieniu tych aspektów umożliwia uczniowi efektywne wykonanie zadania, nie czując się zagubionym lub przytłoczonym trudnymi do interpretacji fragmentami. Dostosowanie to również zmniejsza presję i umożliwia uczniom skupienie się na właściwej treści zadania.
Wydłużenie czasu trwania sprawdzianu lub kartkówki
Jednym z ważnych dostosowań sprawdzianów i kartkówek do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest wydłużenie czasu trwania testów. Uczniowie ze spektrum autyzmu mogą potrzebować dodatkowego czasu, aby skupić się na zadaniach i ukończyć je w tempie, które odpowiada ich potrzebom. Dostosowanie dotyczące czasu może obejmować:
Dostosowanie wymagań edukacyjnych zgodnie z zaleceniami w orzeczeniu i WOPFU
Kluczem do skutecznego dostosowania metod i form sprowadzania wiedzy uczniów jest uwzględnienie indywidualnych potrzeb każdego ucznia. Podstawowym obowiązkiem każdego nauczyciela pracującego z uczniem jest więc szczegółowe zapoznanie się z treścią orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wnioskami z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania oraz indywidualnym programem edukacyjno-terapeutycznym. Należy bowiem pamiętać, że szkoły zapewniają uczniom z orzeczeniem:
(§ 5 pkt 1 i 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym).
Artykuł: epedagogika.pl