Zaletą metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena jest:
W jaki sposób można poprawić ośrodkowe przetwarzanie bodźców słuchowych?
Przebieg terapii
Terapia słuchowa poprawia nie tylko przetwarzanie słuchowe, ale również:
Zasady słuchania Johansen CD?
Indywidualna Stymulacja Słuchu dr K. Johansena IAS
Kwestionariusz Wstępny
Zachęcamy do wykonania poniższego Kwestionariusza.
Jeśli większość odpowiedzi będzie na TAK- zapraszamy na dalszą diagnostykę!
1. Czy występowały częste infekcje ucha i/lub problemy ze słuchem? TAK NIE
2. Czy dziecka ma trudności ze słuchaniem przy znacznym natężeniu odgłosów
w tle? TAK NIE
3. Czy występują trudności ze zrozumieniem wypowiedzi ustnych, prosi o powtórzenie informacji? TAK NIE
4. Kiedy dziecko odpowiada na ustne pytania, czy robi to powoli z dużym wysiłkiem
(długo się zastanawia?) TAK NIE
5. Czy występuje nadwrażliwość na głośne dźwięki lub określone tony? TAK NIE
6. Czy zdarza się że dziecko nie rozumie ustnych wypowiedzi? TAK NIE
7. Czy dziecko mówi monotonnie, bez wyraźnej intonacji, nie umie utrzymać rytmu podczas mówienia? TAK NIE
8. Czy u dziecka wystąpiło opóźnienie rozwoju mowy lub zasób słów i znajomość gramatyki jest uboga? TAK NIE
9. Czy dziecko jest lub było poddawane terapii mowy? TAK NIE
10. Czy dziecko ma problemy w uczeniu się /zachowaniu w przedszkolu/szkole? TAK NIE
Prosimy zabrać wypełniony kwestionariusz na pierwszą wizytę.
Diagnoza i terapia Integracji Sensorycznej
KWESTIONARIUSZ SENSOMOTORYCZNY
I. DOTYK
Przesadnie reaguje na niewielki ból TAK:
Nie zwraca uwagi na drobne skaleczenia TAK:
Lubi aktywności związane z brudzeniem się (malowanie palcami) TAK:
Unika aktywności związanych z brudzeniem (lepienie w plastelinie) TAK:
Nie lubi być niespodziewanie dotykany (lekko) TAK:
Lubi być dotykany (uwielbia to, poszukuje tego) TAK:
Poszukuje fizycznie agresywnego kontaktu (uderza w ludzi, ściany) TAK:
Jest szczególnie łaskotliwy TAK:
Unika używania dłoni do eksploracji dotykowej obiektów TAK:
Preferuje pewne ubrania i/lub narzeka na metki,
mówi że niektóre ubrania drapią są za sztywne TAK:
II. RÓWNOWAGA I RUCH
Pierwsza część pytań odnosi się do podwrażliwości, a druga do nadwrażliwości.
Ma słabą równowagę TAK:
Ma lub miał duże problemy z nauką jazdy na rowerze TAK:
Podpiera głowę podczas rysowania pisania TAK:
Lubi kręcić się na karuzeli, krześle obrotowym TAK:
Często huśta się na krześle lub przyjmuje pozycję głową do dołu TAK:
Uwielbia huśtanie się na huśtawkach TAK:
Uwielbia szybki ruch TAK:
Wygląda na przerażone w przestrzeni (nie huśta się itp.) TAK:
Unika szybkiego ruchu TAK:
Ma chorobę lokomocyjną TAK:
Lubi ruch który sam inicjuje nie lubi gdy ktoś nim porusz, huśta TAK:
Nie lubi próbować nowych zadań ruchowych TAK:
Nie lubi wysokości, boi się wspinać TAK:
III. KOORDYNACJA
Ma problemy z manipulacją (cięcie, rysowanie, zapinanie) TAK:
Jest niezgrabne ruchowo, często przewraca się TAK:
Ma trudności z uczeniem się nowych aktywności ruchowych TAK:
Ma trudności z różnicowaniem prawo – lewo (powyżej 7 r.ż) TAK:
Nie trzyma kartki drugą ręką gdy pisze lub rysuje TAK:
Źle trzyma ołówek TAK:
Brzydko pisze, nie mieści się w liniach TAK:
Nie potrafi wiązać sznurowadeł, miał trudności z nauczeniem się TAK:
Ma trudności z posługiwaniem się sztućcami TAK:
Ma trudności w łapaniu i/lub kopaniu piłki TAK:
IV. NAPIĘCIE MIĘŚNI
Wygląda na rozluźnione, wiotkie TAK:
Ma nieprawidłową postawę gdy siedzi lub stoi TAK:
Zbyt mocno ściska przedmioty (np. ołówek) TAK:
Zbyt lekko ściska przedmioty (np. ołówek) TAK:
Szybko się męczy TAK:
Unika zabaw i gier ruchowych TAK:
Podpiera głowę podczas rysowania, pisania TAK:
Raczej prowadzi siedzący tryb życia TAK:
Jest niezgrabne ruchowo TAK:
Ma trudności z podnoszeniem cięższych przedmiotów TAK:
V. SŁUCH
Jest zirytowane, pobudzone lub zalęknione
w miejscach gdzie jest głośno TAK:
Jest bardzo wrażliwe na dźwięki TAK:
Trudno mu skupić uwagę w miejscu hałaśliwym TAK:
Myli się wykonując polecenia słowne TAK:
Potrzebuje powtarzania poleceń, wskazówek TAK:
Myli podobne dźwiękowo słowa TAK:
Zatyka uszy na niektóre dźwięki TAK:
Lubi dziwne dźwięki, lubi powtarzać pewne dźwięki TAK:
Mruczy, śpiewa, mówi do siebie podczas wykonywania zadania TAK:
Unika zabawek, innych przedmiotów wydających dźwięki TAK:
VI. WZROK
Nadwrażliwe na światło; woli światło rozproszone, półmrok TAK:
Ma problemy z różnicowaniem kształtów TAK:
Krótki okres fiksacji wzrokowej (skupienia wzroku na przedmiocie) TAK:
Z trudnością śledzi poruszający się przedmiot, gubi go TAK:
Często mruga, ma ból głowy, załzawione oczy po czytaniu TAK:
Jest bardzo pobudzone gdy ma do czynienia
z wieloma bodźcami wzrokowymi TAK:
Odmawia zasłaniania oczu, ograniczenia widzenia TAK:
Odwraca litery, sylaby, słowa TAK:
Ma problemy z przepisywaniem z tablicy, książki TAK:
Mruży oczy podczas słonecznego dnia TAK:
VII. WĘCH
Nadwrażliwe na pewne zapachy TAK:
Ignoruje nawet ostre i nieprzyjemne zapachy TAK:
Ma trudności z różnicowaniem zapachów TAK:
Często zatyka nos mówiąc, że „śmierdzi” TAK:
Nie je pokarmów bez wcześniejszego wąchania TAK:
Nadwrażliwe na zapach perfum, mydła, wody kolońskiej TAK:
Lubi wąchać różne rzeczy nie służące do jedzenia TAK:
Lubi mocno doprawione pokarmy TAK:
Preferuje pokarmy o łagodnym smaku TAK:
Ma łatwy odruch wymiotny na wiele zapachów TAK:
VIII. UWAGA I ZACHOWANIE
Jest nerwowe, pobudzone TAK:
Jest impulsywne, wyrywa się zanim zakończymy instrukcję TAK:
Ma problemy z organizacją zachowania, wykonywanych zadań TAK:
Nie może dłużej skupić się na zadaniu TAK:
Bardzo lubi biegać, skakać, jest ciągle w ruchu TAK:
Szybko i łatwo pobudzone przez dźwięki, światło itd TAK:
Niespokojne wówczas gdy trzeba być cicho i koncentrować się TAK:
Łatwo przechodzi od płaczu do śmiechu TAK:
Szybko się rozprasza TAK:
Lubi biegać podskakiwać, być w ruchu TAK:
SKALA NORMA RYZYKO WYNIK:
DOTYK 0-2 3-10
RÓWNOWAGA I RUCH: Podwrażliwość 0-2 3-7
RÓWNOWAGA I RUCH: Nadwrażliwość 0 1-6
KOORDYNACJA 0-3 4-10
NAPIĘCIE MIĘŚNI 0-2 3-10
SŁUCH 0-2 3-10
WZROK 0-3 4-10
WĘCH 0-3 4-10
UWAGA I ZACHOWANIE 0-2 3-10
Copyright Zbigniew Przyrowski
Prosimy zabrać wypełniony kwestionariusz na pierwszą wizytę.