Zaletą metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena jest:
 W jaki sposób można poprawić ośrodkowe przetwarzanie bodźców słuchowych?
 Przebieg terapii
Terapia słuchowa poprawia nie tylko przetwarzanie słuchowe, ale również:
 Zasady słuchania Johansen CD?
Indywidualna Stymulacja Słuchu dr K. Johansena IAS
Kwestionariusz Wstępny
Zachęcamy do wykonania poniższego Kwestionariusza.
Jeśli większość odpowiedzi będzie na TAK- zapraszamy na dalszą diagnostykę!
1. Czy występowały częste infekcje ucha i/lub problemy ze słuchem? TAK NIE
2. Czy dziecka ma trudności ze słuchaniem przy znacznym natężeniu odgłosów
w tle? TAK NIE
3. Czy występują trudności ze zrozumieniem wypowiedzi ustnych, prosi o powtórzenie informacji? TAK NIE
4. Kiedy dziecko odpowiada na ustne pytania, czy robi to powoli z dużym wysiłkiem
(długo się zastanawia?) TAK NIE
5. Czy występuje nadwrażliwość na głośne dźwięki lub określone tony? TAK NIE
6. Czy zdarza się że dziecko nie rozumie ustnych wypowiedzi? TAK NIE
7. Czy dziecko mówi monotonnie, bez wyraźnej intonacji, nie umie utrzymać rytmu podczas mówienia? TAK NIE
8. Czy u dziecka wystąpiło opóźnienie rozwoju mowy lub zasób słów i znajomość gramatyki jest uboga? TAK NIE
9. Czy dziecko jest lub było poddawane terapii mowy? TAK NIE
10. Czy dziecko ma problemy w uczeniu się /zachowaniu w przedszkolu/szkole? TAK NIE
Prosimy zabrać wypełniony kwestionariusz na pierwszą wizytę.
Diagnoza i terapia Integracji Sensorycznej
KWESTIONARIUSZ SENSOMOTORYCZNY
I. DOTYK
Przesadnie reaguje na niewielki ból    TAK:
Nie zwraca uwagi na drobne skaleczenia    TAK:
Lubi aktywności związane z brudzeniem się (malowanie palcami)    TAK:
Unika aktywności związanych z brudzeniem (lepienie w plastelinie)    TAK:
Nie lubi być niespodziewanie dotykany (lekko)    TAK:
Lubi być dotykany (uwielbia to, poszukuje tego)    TAK:
Poszukuje fizycznie agresywnego kontaktu (uderza w ludzi, ściany)    TAK:
Jest szczególnie łaskotliwy    TAK:
Unika używania dłoni do eksploracji dotykowej obiektów    TAK:
Preferuje pewne ubrania i/lub narzeka na metki,
mówi że niektóre ubrania drapią są za sztywne    TAK:
II. RÓWNOWAGA I RUCH
Pierwsza część pytań odnosi się do podwrażliwości, a druga do nadwrażliwości.
Ma słabą równowagę    TAK:
Ma lub miał duże problemy z nauką jazdy na rowerze    TAK:
Podpiera głowę podczas rysowania pisania    TAK:
Lubi kręcić się na karuzeli, krześle obrotowym    TAK:
Często huśta się na krześle lub przyjmuje pozycję głową do dołu    TAK:
Uwielbia huśtanie się na huśtawkach    TAK:
Uwielbia szybki ruch    TAK:
Wygląda na przerażone w przestrzeni (nie huśta się itp.)    TAK:
Unika szybkiego ruchu    TAK:
Ma chorobę lokomocyjną    TAK:
Lubi ruch który sam inicjuje nie lubi gdy ktoś nim porusz, huśta    TAK:
Nie lubi próbować nowych zadań ruchowych    TAK:
Nie lubi wysokości, boi się wspinać    TAK:
III. KOORDYNACJA
Ma problemy z manipulacją (cięcie, rysowanie, zapinanie)    TAK:
Jest niezgrabne ruchowo, często przewraca się    TAK:
Ma trudności z uczeniem się nowych aktywności ruchowych    TAK:
Ma trudności z różnicowaniem prawo – lewo (powyżej 7 r.ż)    TAK:
Nie trzyma kartki drugą ręką gdy pisze lub rysuje    TAK:
Źle trzyma ołówek    TAK:
Brzydko pisze, nie mieści się w liniach    TAK:
Nie potrafi wiązać sznurowadeł, miał trudności z nauczeniem się    TAK:
Ma trudności z posługiwaniem się sztućcami    TAK:
Ma trudności w łapaniu i/lub kopaniu piłki    TAK:
IV. NAPIĘCIE MIĘŚNI
Wygląda na rozluźnione, wiotkie    TAK:
Ma nieprawidłową postawę gdy siedzi lub stoi    TAK:
Zbyt mocno ściska przedmioty (np. ołówek)    TAK:
Zbyt lekko ściska przedmioty (np. ołówek)    TAK:
Szybko się męczy    TAK:
Unika zabaw i gier ruchowych    TAK:
Podpiera głowę podczas rysowania, pisania    TAK:
Raczej prowadzi siedzący tryb życia    TAK:
Jest niezgrabne ruchowo    TAK:
Ma trudności z podnoszeniem cięższych przedmiotów    TAK:
V. SŁUCH
Jest zirytowane, pobudzone lub zalęknione
w miejscach gdzie jest głośno    TAK:
Jest bardzo wrażliwe na dźwięki    TAK:
Trudno mu skupić uwagę w miejscu hałaśliwym    TAK:
Myli się wykonując polecenia słowne    TAK:
Potrzebuje powtarzania poleceń, wskazówek    TAK:
Myli podobne dźwiękowo słowa    TAK:
Zatyka uszy na niektóre dźwięki    TAK:
Lubi dziwne dźwięki, lubi powtarzać pewne dźwięki    TAK:
Mruczy, śpiewa, mówi do siebie podczas wykonywania zadania    TAK:
Unika zabawek, innych przedmiotów wydających dźwięki    TAK:
VI. WZROK
Nadwrażliwe na światło; woli światło rozproszone, półmrok    TAK:
Ma problemy z różnicowaniem kształtów    TAK:
Krótki okres fiksacji wzrokowej (skupienia wzroku na przedmiocie)    TAK:
Z trudnością śledzi poruszający się przedmiot, gubi go    TAK:
Często mruga, ma ból głowy, załzawione oczy po czytaniu    TAK:
Jest bardzo pobudzone gdy ma do czynienia
z wieloma bodźcami wzrokowymi    TAK:
Odmawia zasłaniania oczu, ograniczenia widzenia    TAK:
Odwraca litery, sylaby, słowa    TAK:
Ma problemy z przepisywaniem z tablicy, książki    TAK:
Mruży oczy podczas słonecznego dnia    TAK:
VII. WĘCH
Nadwrażliwe na pewne zapachy    TAK:
Ignoruje nawet ostre i nieprzyjemne zapachy    TAK:
Ma trudności z różnicowaniem zapachów    TAK:
Często zatyka nos mówiąc, że „śmierdzi”    TAK:
Nie je pokarmów bez wcześniejszego wąchania    TAK:
Nadwrażliwe na zapach perfum, mydła, wody kolońskiej    TAK:
Lubi wąchać różne rzeczy nie służące do jedzenia    TAK:
Lubi mocno doprawione pokarmy    TAK:
Preferuje pokarmy o łagodnym smaku    TAK:
Ma łatwy odruch wymiotny na wiele zapachów    TAK:
VIII. UWAGA I ZACHOWANIE
Jest nerwowe, pobudzone    TAK:
Jest impulsywne, wyrywa się zanim zakończymy instrukcję    TAK:
Ma problemy z organizacją zachowania, wykonywanych zadań    TAK:
Nie może dłużej skupić się na zadaniu    TAK:
Bardzo lubi biegać, skakać, jest ciągle w ruchu    TAK:
Szybko i łatwo pobudzone przez dźwięki, światło itd    TAK:
Niespokojne wówczas gdy trzeba być cicho i koncentrować się    TAK:
Łatwo przechodzi od płaczu do śmiechu    TAK:
Szybko się rozprasza    TAK:
Lubi biegać podskakiwać, być w ruchu    TAK:
SKALA                                                NORMA    RYZYKO     WYNIK:
DOTYK                                                   0-2        3-10
RÓWNOWAGA I RUCH: Podwrażliwość    0-2        3-7
RÓWNOWAGA I RUCH: Nadwrażliwość    0           1-6
KOORDYNACJA                                     0-3        4-10
NAPIĘCIE MIĘŚNI                                    0-2        3-10
SŁUCH                                                    0-2        3-10
WZROK                                                    0-3        4-10
WĘCH                                                    0-3        4-10
UWAGA I ZACHOWANIE                        0-2        3-10
Copyright Zbigniew Przyrowski
Prosimy zabrać wypełniony kwestionariusz na pierwszą wizytę.