Uczniowie objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną na I etapie edukacyjnym mogą potrzebować wsparcia również w kolejnych latach nauki. Pojawia się jednak pytanie – czy stara opinia wydana przez poradnię nadal obowiązuje? W jaki sposób unieważnić opinię, która przestała być aktualna i w jaki sposób archiwizować opinie, które utraciły ważność?
Zgodnie z § 3 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu:
Efektem diagnozowania jest między innymi wydanie opinii.
Jak długo ważna jest opinia wydana dla ucznia przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną
Opinie wydawane przez poradnie nie mają określonego terminu ważności. Niektóre z nich np. w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się pozostają aktualne na wszystkich etapach edukacji. Natomiast niektóre np. w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego mają charakter opinii wyłącznie dla potrzeb tej sprawy.
Należy więc stwierdzić, że ważność opinii wiąże się w szczególności z aktualnością zaleceń i ich adekwatnością do potrzeb ucznia. W przeciwieństwie do orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinia o potrzebie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie jest wydawana na określony w przepisach czas. Okres ważności opinii uzależniony jest od tego, czego dotyczy.
Oceny aktualności opinii o potrzebie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokonują nauczyciele
Jeśli uczniowi udzielana jest pomoc w trakcie bieżącej pracy w formie dostosowywania wymagań, to podstawą oceny aktualności zaleceń powinny być obserwacje nauczycieli, które mogą uzasadniać potrzebę objęcia ucznia pomocą – § 20 ust. 9 i 10 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, § 2 pkt 4 rozporządzenia MEN z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Potrzeby ucznia ulegają zmianie wraz z postępami w rozwoju
Należy przy tym podkreślić, że potrzeby dziecka czy ucznia będą się zmieniać z upływem czasu, wraz z postępami w rozwoju, pod wpływem podjętych w szkole działań, w związku z rozwojem kompetencji ucznia itd. W związku z tym bieżąca ocena potrzeb ucznia powinna zweryfikować czy opinia w sprawie dostosowania wymagań i objęcia pomocą jest nadal aktualna.
Przepisy nie rozstrzygają kwestii dotyczących aktualności opinii wydanej przez poradnię.
Z uwagi na to, że zalecane w opinii działania dotyczą oceny funkcjonowania ucznia na dzień wydania takiej opinii, decyzję w sprawie kontynuacji, modyfikacji lub zakończenia wsparcia udzielanego uczniowi powinni podjąć nauczyciele i specjaliści w ramach swoich kompetencji i zgodnie z przeprowadzoną oceną efektywności udzielanej uczniowi pomocy.
Brak poprawy w funkcjonowaniu ucznia – warto przeprowadzić nową diagnozę
Jeśli z wniosków wynikających z oceny efektywności pracy z dzieckiem wynika, że nie następuje poprawa w funkcjonowaniu ucznia lub pojawiły się nowe problemy, to możliwe jest podjęcie diagnozy w poradni, która wyda opinię na podstawie aktualnej diagnozy.
Jaki dokument stwierdza nieważność opinii o potrzebie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Dokumentacją potwierdzającą brak potrzeby obejmowania uczniów pomocą na podstawie opinii są:
Co robić z nieaktualną opinią wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną?
Nieaktualne opinie i orzeczenia wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną stają się dokumentami archiwalnymi. powinna być dokonana na podstawie instrukcji kancelaryjnej obowiązującej w szkole, uzgodnionej z archiwum państwowym. Oznacza to, że archiwizacja i ewentualne zniszczenie dokumentacji powinno odbywać się na podstawie instrukcji kancelaryjnej obowiązującej w szkole.
Zebrała: Edyta Foltyńska
Materiał: epedagogika