Spotkanie on-line
z Dyrektorami Szkół i przedszkoli z powiatu pajęczańskiego organizowane przez wizytatorów KO w Łodzi Delegatura z siedzibą w Sieradzu odbyte w dniu 17.11.2021 r.
Wybrane zagadnienia z pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Często pojawiają się jednak wątpliwości – czy wskazane w zaleceniach zajęcia powinny być zajęciami rewalidacyjnymi czy specjalistycznymi? Co odróżnia zajęcia rewalidacyjne i zajęcia specjalistyczne.
Zajęcia rewalidacyjne i zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej to odrębne formy wsparcia. Przede wszystkim należy pamiętać, że:
Podstawa prawna do organizacji zajęć
Pierwsza różnica pomiędzy zajęciami rewalidacyjnymi i zajęciami z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynika z prawnej podstawy ich organizacji. Zajęcia rewalidacyjne organizuje się dla uczniów z niepełnosprawnością, zaś zajęcia specjalistyczne – dla wszystkim uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Zorganizowanie tych pierwszych jest obowiązkowe, jeżeli tylko uczeń posiada orzeczenie wydane przez poradnię. Wymiar zajęć określono w rozporządzeniu MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach. Dyrektor nie może ani odmówić zorganizowania tych zajęć ani zmniejszyć ich wymiaru.
Inaczej jest w przypadku zajęć specjalistycznych. Żadne przepisy nie określają ich wymiaru. W praktyce oznacza to tyle, że o tygodniowym wymiarze tych zajęć decyduje dyrektor działając we współpracy z organem prowadzącym.
Zajęcia rewalidacyjne są formą wsparcia kierowaną wyłącznie do uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na niepełnosprawność. Natomiast pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest udzielana wszystkim, niezależnie od tego czy posiadają orzeczenie czy też nie.
Od tego, czy mamy do czynienia z zajęciami rewalidacyjnymi czy specjalistycznymi zależy również to, jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel.
Zajęcia rewalidacyjne prowadzą specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do zakresu niepełnosprawności dziecka.
Z kolei zajęcia specjalistyczne mogą prowadzić nauczyciele posiadający kwalifikacje zgodne z rodzajem prowadzonych zajęć.
Co oznacza to w praktyce? Przykładowo, w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego dla dziecka słabowidzącego znalazło się zalecenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Mimo że nazwa tych zajęć sugeruje, że to zajęcia specjalistyczne, to powinien prowadzić je specjalista z przygotowaniem w zakresie tyflopedagogiki, a czas ich trwania wynosi 60 minut
Rodzaje zajęć rewalidacyjnych i zajęć specjalistycznych
Zajęcia rewalidacyjne organizuje się dla uczniów z niepełnosprawnością. W ramach zajęć rewalidacyjnych w IPET należy uwzględnić w szczególności rozwijanie umiejętności komunikacyjnych przez:
Nie jest to oczywiście katalog zamknięty. Zajęcia rewalidacyjne mogą dotyczyć również innego zakresu specjalistycznego wsparcia, jakiego wymaga niepełnosprawne dziecko.
Zajęcia specjalistyczne organizuje zarówno dla uczniów z niepełnosprawnością, jak i dla uczniów wymagających wsparcia z innych przyczyn. Katalog przesłanej uzasadniających objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wskazano w § 2 ust. 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wynika w szczególności:
Co ważne, katalog ten ma charakter otwarty. Prawodawca posłużył się formułowaniem „w szczególności”. Oznacza to, że udzielanie wsparcia może wynikać także z innych potrzeb ucznia.
Zajęcia specjalistyczne mogą być organizowane w formie zajęć:
(§ 6 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej).
Trzeba zauważyć, że w odniesieniu do rodzajów zajęć organizowanych dla uczniów z niepełnosprawnością, czasami trudno jest uzasadnić, dlaczego jedne zajęcia są rewalidacyjnymi, inne specjalistycznymi. Pamiętajmy, że uczeń jest całością i oddziaływania wobec niego należy traktować kompleksowo.
Podsumowanie, czyli zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne w krótkim zestawieniu
Podstawowym, ogólnym celem zajęć rewalidacyjnych jest takie oddziaływanie na ucznia, aby osiągnął najwyższy dla siebie stopień sprawności. Dlatego właśnie są to zajęcia zarezerwowane dla uczniów z niepełnosprawnością. Dzięki oddziaływaniom o charakterze terapeutycznym, usprawniającym czy korekcyjnym ma dochodzić u nich bowiem do niwelowania deficytów.
Z kolei zajęcia specjalistyczne to zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Są zatem dedykowane nie tylko uczniom z niepełnosprawnością, ale wszystkim, u których stwierdzono konkretne potrzeby rozwojowe bądź edukacyjnych. Innymi słowy – dla ucznia z orzeczeniem wydanym z powodu niepełnosprawności, organizowane są zarówno zajęcia rewalidacyjne, jak i zajęcia specjalistyczne. Natomiast dla ucznia nieposiadającego orzeczenia organizuje się wyłącznie zajęcia specjalistyczne.
Zajęcia rewalidacyjne | Zajęcia specjalistyczne | |
Podstawa prawna organizacji | Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Rozporządzenie MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół |
Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach |
Uczestnicy | uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność | uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność |
Czas trwania zajęć | 60 minut | 45 minut |
Wymiar zajęć | Co najmniej 2 godziny tygodniowo | Ustala dyrektor działający zgodnie z ustaleniami zespołu nauczycieli i specjalistów, w porozumieniu z organem prowadzącym |
Kwalifikacje nauczycieli | Zgodne z rodzajem niepełnosprawności ucznia | Zgodne z rodzajem prowadzonych zajęć |
Czy realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu można odroczyć na kolejne lata
Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego powinny być realizowane w sposób umożliwiający osiągniecie celów rozwojowych i terapeutycznych, uwzględniający harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka we wszystkich obszarach – fizycznym, poznawczym, społecznym, emocjonalnym. O wymiarze godzin wsparcia i czasie ich trwania decyduje zespół nauczycieli i specjalistów, z uwzględnieniem zaleceń w orzeczeniu.
Orzeczenie określa potrzeby na chwilę wydania dokumentu…
Orzeczenie jest opisem funkcjonowania dziecka w czasie, kiedy wydawany jest dokument. Zalecane w nim formy wsparcia są planowane z jednej strony na podstawie wyników aktualnie przeprowadzonych diagnoz, z drugiej – w perspektywie długoterminowej (orzeczenie jest zazwyczaj wydawane na cały etap edukacyjny), z uwzględnieniem przewidywanych potrzeb dziecka związanych z niepełnosprawnością. Potrzeby te jednak mogą się zmieniać w czasie i pod wpływem udzielanego dziecku wsparcia. Nie mogą więc stanowić „uniwersalnego” planu na cały okres pobytu dziecka w przedszkolu – stąd obowiązek prowadzenia wielospecjalistycznych ocen i modyfikowania IPET odpowiednio do zmieniających się potrzeb dziecka.
Dziecko z trudnościami w rozwoju mowy – jeśli w ciągu 2 lat wyrówna deficyty w tym zakresie, może nie wymagać pracy z logopedą, więc bez sensu byłoby kontynuowanie zajęć logopedycznych, nawet jeśli zostały one wcześniej zalecone w orzeczeniu. W związku z tym zespół, opracowując „pierwszy” IPET powinien uwzględnić wszystkie zalecenia w orzeczeniu, planując ich organizację i modyfikując je w zależności od wyników wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka i postępów rozwojowych dziecka.
W toku prowadzonych kontroli dotyczących organizacji kształcenia specjalnego zgodnie z orzeczeniem zazwyczaj sprawdzano, czy dziecko ma zapewnione wszystkie zalecane w orzeczeniu formy wsparcia.
Według mojej opinii jest to podejście, które nie uwzględnia merytorycznych przesłanek pracy z danym dzieckiem i nie uwzględnia potencjalnych zmian w rozwoju dziecka uzasadniających np. wskazanie do zaprzestania prowadzenia określonej formy wsparcia np. w sytuacji, gdy dziecko już nie wymaga określonych zajęć. Ważne żeby modyfikować IPET
… ale trzeba uwzględniać też potrzeby dziecka
Jednocześnie, jeśli jest to uzasadnione potrzebami dziecka, to powinno ono otrzymać kompleksowe wsparcie w każdej ze sfer wymagających stymulacji, wspomagania, oddziaływań rewalidacyjnych – również w przypadku, gdy nie wskazano określonej formy wsparcia w orzeczeniu, ale zespół rozpozna potrzeby dziecka w tym zakresie.
Należy przy tym mieć na uwadze wszechstronny, zintegrowany i zrównoważony rozwój dziecka, w tym świadomość, że niektóre działania mogą być podjęte dopiero na bazie wcześniej osiągniętych umiejętności, ale żeby je opanować dziecko musi jednocześnie uzyskać wsparcie w kilku sferach
Zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niedostosowanych społecznie
Zgodnie z przepisami, dla uczniów z niepełnosprawnością zapewnia się zajęcia rewalidacyjne. Obowiązek organizacji tych zajęć powstaje wraz z dostarczeniem do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Takie orzeczenie wydaje się jednak nie tylko z powodu niepełnosprawności. Kształceniem specjalnym obejmuje się przecież także dzieci i młodzież z niedostosowaniem społecznym oraz zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Czy tym uczniom również przysługują godziny zajęć rewalidacyjnych?
Zajęcia rewalidacyjne organizuje się tylko dla uczniów z niepełnosprawnością. Wynika to jednoznacznie z:
Inne rodzaje zajęć dla uczniów z niedostosowaniem lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne organizuje się oddziaływania o charakterze resocjalizacyjnym. Natomiast dla ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym – zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym. Wynika to z § 6 ust. 1 pkt 2 lit b i c z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r. poz. 1309).
Dlaczego zajęcia rewalidacyjne nie są organizowane dla uczniów niedostosowanych społecznie
Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym, tak samo, jak uczeń niedostosowany społecznie, nie jest osobą z niepełnosprawnością. Owszem, wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, dlatego otrzymują orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Jednak ich problemy nie stanowią o niepełnosprawności. Natomiast zajęcia rewalidacyjne są przewidziane właśnie dla uczniów z niepełnosprawnością.
W § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r. poz. 1309), rozłącznie określono grupy uczniów
– z uwagi na przyczynę wydania orzeczenia.
W treści rozporządzenia wskazano również zróżnicowane formy oddziaływań dla tych grup uczniów. Wobec uczniów:
Uczniowie niedostosowani społecznie i zagrożeni niedostosowaniem społecznym nie są uczniami z niepełnosprawnością. W związku z tym nie organizuje się dla nich zajęć rewalidacyjnych
Rodzaje zajęć organizowane ze względu na przyczynę wydania orzeczenia | |||
Podstawa wydania orzeczenia | niepełnosprawność | niedostosowanie społeczne | zagrożenie niedostosowaniem społecznym |
Rodzaj zajęć | zajęcia rewalidacyjne | zajęcia o charakterze resocjalizacyjnym | zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym |
Rodzaje zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w szkole podstawowej jest udzielana:
W zależności od rozpoznanych trudności uczniowie mogą przyswajać treści edukacyjne z poszczególnych przedmiotów lub usprawniać zaburzone funkcje.
Podstawa prawna na 1 stycznia 2021 r.:
Przepisy prawa oświatowego obligują szkołę do pomocy uczniom
Zasady pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi w szkole określa rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Akt ten nakłada na szkołę nie tylko obowiązek rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych możliwości, potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych uczniów, ale też zobowiązuje do stwarzania warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa wychowanków w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.
Celem właściwego zorganizowania pracy z uczniem konieczne jest również dotarcie do genezy i podłoża występujących problemów. Osobą, do której należy planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, we współpracy z nauczycielami i specjalistami, jest zazwyczaj wychowawca klasy. Dyrektor może jednak wskazać inną osobę, która będzie wykonywała powyższe zadania.
Dla jakich uczniów należy organizować pomoc psychologiczno- pedagogiczną
Przepisy wskazują wprost jakich uczniów w szkole dotyczy pomoc psychologiczno- pedagogiczna. Potrzeba objęcia wychowanków pomocą powinna w szczególności wynikać:
Trzeba pamiętać, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole nie może być planowana wyłącznie w oparciu o postanowienia dyrektora, wychowawcy, nauczycieli uczących czy zespołu specjalistów. Powinna być ona organizowana i udzielana we współpracy z:
Warunki współpracy szkoły z ww. podmiotami zawsze uzgadnia dyrektor szkoły. Zgoda na objęcie pomocą ucznia jest równoznaczna z udziałem dziecka w proponowanych zajęciach.
Jakie formy pomocy może uzyskać dziecko |
||
Forma pomocy |
Objaśnienie |
Liczba uczestników i czas trwania zajęć |
Klasa terapeutyczna | Klasy terapeutyczne organizuje się dla uczniów wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej z uwagi na trudności w funkcjonowaniu w szkole lub oddziale wynikające z zaburzeń rozwojowych lub ze stanu zdrowia. Do klasy terapeutycznej są przyjmowani uczniowie posiadających opinię poradni, z której wynika potrzeba objęcia ich tą formą pomocy. Zajęcia w klasach terapeutycznych prowadzą nauczyciele właściwych zajęć edukacyjnych. Nauczanie w klasach terapeutycznych jest prowadzone według realizowanych w danej szkole programó nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów. | Liczba uczniów w klasie terapeutycznej nie może przekraczać 15. Do klas terapeutycznych, za zgodą organu prowadzącego szkołę, w ramach posiadanych środków, mogą uczęszczać uczniowie innej szkoły, z uwzględnieniem przepisów art. 39 ust. 2–4 ustawy. Nauka ucznia w klasie terapeutycznej trwa do czasu złagodzenia albo wyeliminowania trudności w funkcjonowaniu ucznia w szkole lub oddziale, stanowiących powód objęcia ucznia pomocą w tej formie. |
Zajęcia rozwijające uzdolnienia
|
Organizuje się je dla uczniów przejawiających szczególne uzdolnienia. Rozpoznania zazwyczaj dokonują nauczyciele realizujący zajęcia z uczniami, którzy dostrzegają wysokie możliwości wychowanków. | Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8, czas trwania pojedynczej jednostki to 45 minut. |
Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się | Organizuje się je dla uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się. Prowadzą je nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do prowadzenia tego rodzaju zajęć. | Zajęcia te trwają 45 minut. |
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawczne | Obejmują uczniów mających trudności w nauce. Ci, którzy nie są w stanie sprostać wymaganiom edukacyjnym wynikającym z podstawy programowej na danym etapie kształcenia, podczas pracy z nauczycielem wyrównują braki z danego przedmiotu (np. z języka polskiego, matematyki, języka obcego). Jeśli jest taka potrzeba, jeden uczeń może uczęszczać na różne zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. | Liczba uczestników zajęć nie może być większa niż 8. Czas trwania zajęć to 45 minut. |
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
|
Są organizowane dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Najważniejszym celem zajęć jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego uczniom z utrudnieniami rozwojowymi. Praca terapeutyczna ponadto polega zarówno na umożliwieniu uczniom opanowania podstawowych umiejętności czytania oraz pisania, jak też na rozpoznaniu i usuwaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych, w tym ryzyka trudności specyficznych. Zajęcia obejmują także wyrównywanie braków w zakresie edukacji z poszczególnych przedmiotów, niwelowanie napięć emocjonalnych oraz rozwijanie pozytywnej motywacji do pracy. | Zajęcia trwają 45 minut, liczba uczestników nie może przekraczać 5. |
Zajęcia logopedyczne | Do tego typu zajęć kwalifikowani są uczniowie z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Terapia logopedyczna prowadzona w szkole ogólnodostępnej nie ogranicza się wyłącznie do pomocy dziecku w przezwyciężeniu jego problemów komunikacyjnych. Logopeda obowiązany jest bowiem do ścisłej współpracy z nauczycielami i rodzicami dziecka. Stały kontakt, przekazywane systematycznie porady i wskazówki do pracy poza godzinami zajęć specjalistycznych, dają większe szanse na pokonanie zaistniałych trudności i mogą w znacznym stopniu skrócić czas trwania terapii logopedycznej. Logopeda, pracując z dzieckiem, powinien prowadzić stały monitoring postępów dziecka, pozwalający na bieżące modyfikacje powziętego planu terapii. | Czas trwania zajęć to 45 minut, liczba uczestników nie może przekraczać 4. |
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne | Organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. | Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10, chyba że zwiększenie liczby uczestników jest uzasadnione potrzebami uczniów. Zajęcia powinny trwać 45 minut. |
Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym | Tego typu zajęcia organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mającymi problemy w funkcjonowaniu w szkole oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu szkoły. | Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10, czas trwania jednostki terapeutycznej – 45 minut. |
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu | Dotyczą uczniów szkół podstawowych oraz młodzieży ze szkół ponadpodstawowych. Prowadzone zajęcia powinny bazować na rozpoznanych mocnych stronach, predyspozycjach, zainteresowaniach i uzdolnieniach wychowanków. Realizacja programu musi wynikać ze zdiagnozowanego zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe. Podstawowe zadania to pomoc uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej, gromadzenie, aktualizacja oraz udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia. Zajęcia prowadzi nauczyciel lub specjalista posiadający kwalifikacje odpowiednie do prowadzenia danego typu zajęć. | |
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia | Zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia organizuje się dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym. Wymagają w związku z tym dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Podstawą zorganizowania zindywidualizowanej ścieżki kształcenia dla uczniów jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zanim jednak zostanie wydana opinia poradni, szkoła zobowiązana jest do przygotowania stosownej dokumentacji. Powinna ona być dołączona do wniosku o wydanie ww. opinii. Dokumentacja ta musi określać trudności w funkcjonowaniu ucznia w szkole, w przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką kształcenia ze względu na stan zdrowia – także wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości udziału wychowanka w zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym, opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem dotyczącą jego funkcjonowania w szkole.
Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie przez poradnię, ale we współpracy ze szkołą i rodzicami ucznia (lub pełnoletnim uczniem), analizy jego funkcjonowania uwzględniającej efekty udzielonej dotychczas przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Po spełnieniu ww. warunków specjaliści poradni opracowują opinię. Wydana przez poradnię opinia o zindywidualizowanej ścieżce kształcenia wskazuje: zakres, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach edukacyjnych wspólnie z odziałem szkolnym, okres objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia (nie dłuższy niż jeden rok szkolny), działania, jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły. Dziecko chodzi na zajęcia z klasą, a dodatkowe, wskazane w opinii poradni przedmioty realizuje w kontakcie indywidualnym z nauczycielem. |
Przepisy nie określają minimalnego ani maksymalnego wymiaru godzin zajęć realizowanych indywidualnie z uczniem. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców, prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia, ustala zatem tygodniowy wymiar godzin realizowanych indywidualnie, odnosząc się do potrzeb i możliwości psychofizycznych wychowanka. W organizacji zajęć uwzględnia także zalecenia wynikające z opinii poradni, jak też konieczność zrealizowania przez ucznia podstawy programowej. Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest realizowana, tak jak wszystkie inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w ramach godzin do dyspozycji dyrektora. Jeśli dyrektor nie dysponuje już takimi godzinami, powinien o nie wystąpić do organu prowadzącego.
Nauczyciel prowadzący zajęcia zobowiązany jest do dostosowania metod oraz form realizacji programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia. Szczególnie należy uwzględnić potrzeby wychowanka wynikające z jego stanu zdrowia. Należy pamiętać, że indywidualnej ścieżki kształcenia nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem specjalnym lub indywidualnym nauczaniem. |
Porady, konsultacje, warsztaty, szkolenia
|
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole dotyczy również rodziców lub prawnych opiekunów uczniów, a także nauczycieli. Porady, konsultacje, warsztaty, szkolenia prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści. Ich działania mają zmierzać przede wszystkim do rozwijania umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej uczniom. Ta forma wsparcia obejmować powinna także rozwiązywanie bieżących problemów wychowawczych i dydaktycznych. | |
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
|
Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w zależności od potrzeby korzystają z większości ww. form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie dotyczy ich zindywidualizowana ścieżka kształcenia, a zamiast zajęć korekcyjno- kompensacyjnych wspierani są zajęciami rewalidacyjnymi (nie organizuje się rewalidacji tylko dla uczniów, którzy posiadają orzeczenie o kształceniu specjalnym ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym). Dodatkowo przepisy ogłoszone w sierpniu 2017 r. mówią o tym, że dzieci posiadające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego mogą mieć wybrane zajęcia edukacyjne realizowane indywidualnie (jeden na jeden z nauczycielem) lub w małej grupie liczącej maksymalnie 5 uczestników. Potrzebę organizacji zajęć indywidualnych lub zajęć w małej grupie określa zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem w szkole. Zespół ten opracowuje dla ucznia indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Rodzice uczniów włączeni są w pracę zespołu. Potrzeby w tym zakresie mogą być również określone w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.Należy podkreślić jednak, że zalecenia w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej mogą, choć nie muszą wskazywać na zajęcia, które uczeń ma realizować indywidualnie lub w małej grupie. Jeśli jednak w orzeczeniu poradni znajdą się konkretne wskazania, co do realizacji tej formy wsparcia ucznia, szkoła obowiązkowo musi je uwzględnić w organizacji zajęć. | Przedmioty, które uczeń będzie miał realizowane indywidualnie lub w grupie do 5 osóbmuszązostać jasno określone w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym. Na wszystkie pozostałe zajęcia lekcyjne wychowanek powinien uczęszczać razem ze swoją klasą. IPET wskazuje także wszystkie inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielane uczniowi w szkole.
Pobierz: przykład metryczki do konstruowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET)>> |
IPET opracowuje zespół nauczycieli i specjalistów, którzy prowadzą zajęcia z uczniem
Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powołuje się osobny zespół, przy czym wychowawca, nauczyciel lub specjalista może być członkiem kilku zespołów.
Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny.
Pracę zespołu koordynuje najczęściej wychowawca oddziału, do którego uczęszcza uczeń albo jeśli tak zdecyduje dyrektor nauczyciel lub specjalista prowadzący zajęcia z uczniem. Praktyka szkolna pokazuje, że wcale nierzadko osobą koordynującą pracę zespołu jest pedagog szkolny, nawet w sytuacjach, gdy nie prowadzi on zajęć z uczniem. Należy pamiętać, że wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia zespół dokonuje w ciągu 30 dni od daty wpłynięcia orzeczenia do szkoły i na jej podstawie opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny.
Wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ustala dyrektor placówki.
Szkoła ma obowiązek zapoznać rodziców ucznia z IPET, by mogli oni ustosunkować się do proponowanych form i sposobów pracy z uczniem oraz realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Po zatwierdzeniu, rodzice ucznia otrzymują kopię indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wraz z wielospecjalistyczną oceną funkcjonowania dziecka.
Zespół nauczycieli i specjalistów realizuje wskazane w IPET formy pomocy
Spotkania zespołu w sprawie ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, powinny odbywać się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym. Zespół co najmniej dwa razy w roku ma też obowiązek dokonać okresowej, wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Uwzględniać ona powinna analizę efektywności założonego i realizowanego programu pracy z dzieckiem wraz z oceną skuteczności pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jeśli zaistnieje taka potrzeba, zespół dokonuje modyfikacji programu.
Dokonując oceny efektywności udzielonej uczniowi pomocy, należy poddać analizie m.in. formy i sposoby pracy z wychowankiem. Określić, czy były one skuteczne i w jakim zakresie. Jeśli nie udało się zrealizować pewnych zamierzeń, to również należy opisać jakich, w jakim zakresie i z jakich powodów. Koniecznie należy wskazać obszary, w których nastąpił rozwój, a w których nie ma postępu lub wręcz nastąpił regres w kompetencjach lub funkcjonowaniu ucznia. W zaleceniach natomiast ww. dokumentu należy wpisać, co zespół rekomenduje do dalszej pracy z uczniem.
Należy podkreślić raz jeszcze, że to właśnie w IPET oraz w wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia wskazuje się na potrzebę zajęć indywidualnych lub w grupie do 5 osób. Tylko na tej podstawie dyrektor szkoły może zwrócić się do organu prowadzącego o umożliwienie uczniowi korzystanie z tej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Do wniosku dyrektora dobrze jest dołączyć również inną dokumentację ucznia, np.:
Zebrała: Edyta Foltyńska-dyrektor PPP-P w Pajęcznie