DEPRESJA – JAK POMÓC DZIECKU
- Zwróć uwagę na oznaki stresu czy początkowych objawów depresyjnych u dziecka.
- Okazuj dziecku swoje zainteresowanie, ciepło i miłość. Angażuj się w jego sprawy
- Stawiaj przed dzieckiem wyzwania, adekwatne do jego wieku i możliwości, pozwalające na osiągnięcie sukcesu.
- Zaplanuj razem z dzieckiem przyjemne zajęcia, jednak nie planuj nadmiernie jego dnia, pozostaw mu czas wolny.
- Przypomnij dziecku o jego sukcesach, ważnych wydarzeniach.
- Zadbaj o aktywność fizyczną dziecka i o jego właściwą dietę. Wspólne spacery lub wyjścia na basen mogą być również dobrą okazją do wzmocnienia pozytywnej relacji.
- Pozwól dziecku na wyrażanie swoich emocji – zarówno tych przyjemnych, jak i nieprzyjemnych.
- Rozmawiaj z nim o trudnych emocjach, takich jak złość, smutek czy lęk. W przypadku młodszych dzieci można wykorzystać w tym celu odpowiednie bajki terapeutyczne (np. „Garść radości, szczypta złości. Mnóstwo zabawnych ćwiczeń z uczuciami” z serii Wojciecha Kołyszko czy filmy animowane, np. „W głowie się nie mieści”).
- Nie ponaglaj dziecka, nie staraj się go rozweselać wszelkimi dostępnymi sposobami, pozwól mu na doświadczenie smutku.
- Spróbuj popatrzeć na wydarzenia, szczególnie kryzysowe, oczami dziecka, spróbuj zrozumieć, czego doświadcza. Wspólnie zastanówcie się, jak pokonać kryzys.
- Nie włączaj dziecka w kłopoty dorosłych członków rodziny, mogą być dla niego zbyt obciążające.
- Wzmocnij rodzinne więzi – kultywuj zwyczaje i tradycje rodzinne, takie jak wspólne spożywane posiłki, wspólne spędzanie czasu wolnego, obchodzenie urodzin czy świętowanie sukcesu któregoś z członków rodziny.
- Ułatwiaj dziecku kontakty z rówieśnikami.
- Naucz dziecko ( szczególnie nastolatka) konstruktywnego myślenia – nazwij niekonstruktywne myśli dziecka (np”Twoje przekonanie, że inni sądzą’ iż jesteś głupia, to czytanie w myślach”), pokaż, jak takie myślenie wpływa na jego nastrój (np. „Myśląc w ten sposób, odczuwasz smutek i nie masz ochoty spotykać się z koleżankami”), zachęć do konstruktywnego myślenia (np. „Czy takie myślenie Ci pomaga? Czy nie jesteś dla siebie zbyt surowa?”). Możesz wspólnie ze swoim nastoletnim dzieckiem stworzyć listę konstruktywnych myśli, np.:
Popełniam błędy, ale wiele rzeczy robię dobrze.
Jestem dla siebie za bardzo surowa, jestem całkiem w porządku.
Akceptuję siebie takiego, jakim jestem.
Nie można być lubianym przez wszystkich. Niektóre osoby mnie lubią i to jest w porządku.
Są osoby, które mnie lubią i dla których jestem ważny. Mam przyjaciół.
Rodzice chcą mi pomoc. Czasem wydają się niesprawiedliwi, ale gdy się lepiej zastanowię, uważam, że są w porządku.
Nie jestem odpowiedzialny za wszystkie problemy.
Muszę próbować dalej.
Nie mam dowodów na to, że przyszłość będzie taka czarna, jak myślę.
-
- Rozmawiaj ze swoim dzieckiem, słuchaj go uważnie, powstrzymaj się od „dobrych rad” i oceniania.