Rytmiczne recytacje z małymi dziećmi
Rytmiczne recytacje z najmłodszymi dziećmi połączone z gestem, ruchem to przykład dobrych ćwiczeń językowych- materiału do ćwiczeń słuchowych, usprawniania aparatu artykulacyjnego, wypowiadania głoski w izolacji lub w połączeniu z samogłoskami , możliwość wspólnej z drugą osobą- dzieckiem aktywności. Poza tym, to także okazja do rozładowania napięcia emocjonalnego.
Warto pamiętać, że rozwój mowy to nie wyizolowany proces, lecz ściśle związany z rozwojem ruchowym i poznawczym dziecka.
Czytamy dziecku wierszyk, a ono włącza się w takim stopniu, w jakim pozwalają mu na to jego umiejętności. Cieszymy się z każdej, choćby najprostszej reakcji- powtórzenia najprostszego odgłosu, o którym mowa w wierszu, czy wykonania prostego ruchu.
Jedzie pociąg-fu,fu,fu
trąbi trąbka- tru, tu, tu
a bębenek- bum, bum, bum
na to żabki- kum, kum, kum.
Konik człapie- człap, człap, człap,
woda z kranu- kap, kap, kap.
Mucha bzyczy- bzy, bzy, bzy,
a wąż syczy-sy,sy,sy.
Baran beczy-be,be,be,
a owieczki- me, me, me.
W chlewiku mieszka świnka, co ryjkiem trąca drzwi,
Ja niosę jej jedzenie, a ona kwi, kwi ,kwi.
A w budzie trzy szczeniaczki podnoszą wielki gwar.
Ja mówię: cicho psiaczki, a one: hau, hau, hau.
W kałuży pływa kaczka, co trzy kaczuszki ma,
Ja sypię jej ziarenka, a one: kwa ,kwa, kwa.
Na płocie siedzi kotek, co mleczko wypić chciał,
Ja mówię mu: dzień dobry, a kotek: miau, miau, miau.
Raz rybki w morzu brały ślub.
Chlupała woda chlup, chlup, chlup.
Aż tu wieloryb wielki wpadł
I wszystkie rybki zjadł, zjadł, zjadł.
Jestem mały poliglota,
bo rozumiem psa i kota,
Ptasi język także znam,
zaraz udowodnię Wam.
Kotek miskę mleka miał.
Pyszne było – miauknął: ……
Piesek też by pewnie chciał.
Szczeka głośno: ….., ………, …… .
Małej myszce ser się śni.
Piszczy cicho: …. ,….., …. .
Kurka zniosła jajek sto.
Gdacze o tym: ….., ……., …… .
Kaczka piękne piórka ma
Kwacze dumnie:
……, …….. ,……. .
Nad jeziorem żabek tłum
Kumka sobie:
…, …., ….
Jak to dobrze kumie,
Że ktoś po żabiemu umie.
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego i zabawy dźwiękonaśladowcze:
– język skacze jak wiewiórka: język na brodę i do nosa,
– stuka w drzewo jak dzięcioł: czubek języka stuka w podniebienie, usta szeroko otwarte,
– karuzela: oblizywanie warg,
– konik: kląskanie językiem, parskanie,
– huśtawka: język od kącika do kącika,
– zjeżdżalnia: język na górne i dolne dziąsła,
– samolot: język przesuwamy po podniebieniu,
– pociąg: cz…, cz…., cz…
– samochodziki- dż…, dż…,dż…
Ćwiczenia ruchowe połączone z naśladowaniem głosów zwierząt:
– bocian kle, kle- dziecko staje na jednej nodze,
– żaba kum, kum- skacze w przysiadzie,
– ptaki fiu, fiu, tjo, tjo- biega i macha ,, skrzydełkami ‘’,
– kukułka ku, ku- przysiad,
– mucha bzz…- biega na czworakach.
Materiał opracowały E. Foltyńska, B. Włodarczyk w oparciu o następujące pozycje:
I.Michalak-Widera, K. Węsierska ,, Aby nasze dzieci mówiły pięknie”, Wyd. Unikat-2, Katowice 2001.
D.Krupa, J. Pszczółka ,, Zabawy logopedyczne na cztery pory roku”, Wyd. Impuls, Kraków 2009.
R.Sprawka, J. Graban,, Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieciom 4 do 7 lat”.
Życzymy radosnej zabawy.