Dźwiękami trudnymi artykulacyjnie są głoski przedniojęzykowo- dziąsłowe i środkowojęzykowe oraz grupy spółgłoskowe gw, gż,dr, szcz (opuszczają dany dźwięk w słowie albo zastępują go innym).
Układ samogłosek również decyduje o trudności, względnie łatwości jego wypowiadania.
Najłatwiejsze są słowa, w których występuje ta sama samogłoska ( a-a, o-o, itp. )
Mówią cicho i niepewnie. W słowniku czynnym wśród wyrazów nazywających dominują rzeczowniki, mniej jest czasowników, przymiotników, liczebników, a przysłówki pojawiają się rzadko, podobnie jak przyimki, spójniki czy większość zaimków.
Zniekształcają brzmienia słów przez parafazje ( inwersje, elizje, kontaminacje, asymilacje, dysymilacje i metatezy).
Agramatyzmy w wypowiedziach dzieci z afazją ekspresyjną są zjawiskiem przejściowym,
wyraźnie ustępują w miarę ich postępów w mowie.
Wśród dzieci z afazją ekspresyjną spotyka się wiele milczących,
o trudnym kontakcie.
Tak poważne i wielorakie trudności wypowiadania się współistnieją
u tych dzieci z pełnym rozumieniem mowy.
Znacznie częściej niż dzieci z afazją ekspresyjną, dzieci z afazją percepcyjną używają gestu w formie migania, odgrywania całych scen, a także posługują się rysunkiem jako środkiem porozumienia się.
U dzieci dysponujących już pewnym zasobem słów podczas czynności nazywania obserwuje się charakterystyczne dla tego typu afazji substytucje wyrazowe, formalne (podobieństwo brzmienia) lub znaczeniowe.
Określają one jednym i tym samym słowem różne przedmioty, niekiedy zupełnie luźno, a czasem przypadkowo ze sobą związanych (np. nazwą woda określają czajnik, kran, garnuszek).
Te same słowa są różnie wypowiadane w obrębie jednej wypowiedzi, słowa zaś o różnym znaczeniu, lecz podobnym brzmieniu, brzmią w ustach dziecka identycznie.
Charakterystyczne dla ich słownika jest używanie określeń właściwych dla języka małego dziecka.
Choć słownik czynny dziecka może wydawać się dość bogaty, to obejmuje on głównie rzeczowniki i czasowniki, a niewiele jest w nich innych części mowy.
U dzieci z afazją percepcyjną nie wykazują większej dbałości o formę swych wypowiedzi i z trudem naginają je do schematów składniowych.
Wypowiedzi dzieci obfitują w agramatyzmy, które utrzymują się bardzo długo. Równie długo zachowują one określenia z języka wczesnodziecięcego, dziecięcy sposób mówienia.
Dzieci te mają przeważnie pełne możliwości artykulacyjne i nie stwierdza się u nich trudności z wypowiadaniem pojedynczych dźwięków mowy ani z łączeniem ich w dowolne zespoły. Jednak brzmienie poszczególnych słów ulega w mowie tych dzieci zniekształceniom przez parafazje, asymilacje, inwersje, kontaminacje, metatezy.
Mimo prowadzonych ćwiczeń długo utrzymują się trudności w zakresie ekspresji słownej.
Literatura:
Z.Kordyl: ,,Psychologiczne problemy afazji dziecięcej”. W-wa1968 PWN,
,, Logopedia” nr 8/9 Wydawnictwo Lubelskie 1969 Lublin,
I. Styczek: ,,Logopedia, PWN 1980,
A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, l. Mikosza: ,, Afa- Skala.Jak badać mowę dziecka afatycznego? Wyd. Impuls, Kraków 2005.
Przygotowała: logopeda Beata Włodarczyk