Trudności w nauce pisania i czytania bywają dostrzegane dopiero u dzieci w okresie nauczania początkowego, a można je rozpoznać w klasie „0” czy nawet w przedszkolu.
Już u przedszkolaka można bowiem stwierdzić objawy, które cechują dzieci „ ryzyka dysleksji”.
• Opóźniony rozwój mowy,
• Słabe umiejętności językowe: trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, zapamiętywaniem nazw, budowaniem wypowiedzi,
• Opóźniony rozwój ruchowy,
• Mała sprawność ruchowa i koordynacja ruchów podczas czynności samoobsługowych, rysowania czy zabaw ruchowych.
• Wadliwa wymowa, błędy gramatyczne,
• Trudności z zapamiętaniem wiersza czy piosenki,
• Trudności z różnicowaniem głosek podobnych słuchowo (np. p-b, t-d, k-g) oraz z wydzielaniem ze słów sylab i głosek i z ich syntetyzowaniem (zaburzenia analizy i syntezy głoskowej i sylabowej – np. dziecko nie potrafi rozłożyć słowa mama na głoski m,a,m,a )
• Dziecko nie lubi rysować, ma trudności z odtwarzaniem wzorów graficznych i szlaczków,
• Nie lubi układanek, ma z nimi trudności,
• Jest oburęczne,
• Myli prawą i lewą rękę, ma trudności z używaniem określeń: prawo – lewo, nad – pod, itp.,
• Ma trudności w nauce czytania.
Opracowała: psycholog Maja Górska