Kwiecień to Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu

Pokaż wszystkie

2 kwietnia świeć na niebiesko!

Kwiecień to Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu.

Świętuj go z nami: edukuj i wspieraj, świeć na niebiesko. Każda z tych aktywności jest ważna i każda z nich poprawi jakość życia osób dotkniętych autyzmem.

  • 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu, który rozpoczyna Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu, mający zwrócić uwagę społeczeństwa potrzeby i trudności osób z autyzmem.
  • Autyzm  to zaburzenie neurorozwojowe, związane nieprawidłowym rozwojem i funkcjonowaniem mózgu we wczesnym dzieciństwie. Symptomy nieprawidłowości rozwoju ujawniają się do 36 miesiąca życia, czyli do ukończenia przez dziecko trzeciego roku życia. Zaburzenie to  określane jest jako całościowe zaburzenie rozwoju.

 W klasyfikacjach opisywane jest  przez deficyty i trudności w trzech obszarach (tzw. triad objawów):

– komunikacji

-interakcji społecznej

-zachowania i aktywności własnej.

Mimo licznych badań naukowych etiologia autyzmu nadal nie jest do końca określona. Najbardziej prawdopodobne jest wieloczynnikowe, złożone źródło przyczyn powstania autyzmu. Również patomechanizm (sposób w jaki dochodzi do powstania autyzmu) jest nie do końca zbadany.

Możesz sprawdzić jak rozwija się Twoje dziecko z Badabada-przeczytaj wskazówki dotyczące sposobu monitorowania rozwoju dziecka  ( narzędzie  przesiewowe  M-CHAT-R dostępne na stronie BADABADA.PL).

Jednocześnie w związku z aktualną sytuacją pandemii koronawirusa zachęcamy rodziców dzieci ze spektrum autyzmu ( i nie tylko ) do skorzystania z ciekawych materiałów umieszczonych na stronie :

https://synapsis.org.pl/koronawirus-materialy-informacyjne-i-pomoce/

Znajdziemy tam m.in. przykłady „Historyjek społecznych na temat koronawirusa”, instrukcje i pomoce wizualne z wykorzystaniem znaków graficznych PCS, propozycje zabaw dla małych dzieci.

Dowiemy się również:

Jak rozmawiać z osobami z autyzmem na temat koronawirusa?

Jak przekazać informacje dotyczące tak ważnej w tym czasie higieny?

Jak nie wprowadzać niepotrzebnego lęku?

Co ważne -materiały są dostosowane także do potrzeb osób komunikujących się AAC.

 

Opracowanie Aleksandra Walasik

Skip to content