Koronawirus a rozmowy z dziećmi – na co zwrócić uwagę.

Pokaż wszystkie

Obecna sytuacja jest trudna dla nas wszystkich. Pamietajmy, że dzieci są spostrzegawcze i zauważają o wiele więcej niż nam się wydaje, wyczuwają nasze emocje. Dlatego tak ważna jest rozmowa z dzieckiem na temat tego co się dzieje wokół nas. Dzieci, tak jak my wszyscy różnią się między sobą, w różny sposób przeżywają zdarzenia, sytuacje. Wiele z nich możę odczuwać nasilony niepokój w związku z zagrożeniem koronawirusem. Pamiętajmy o tym, że szczera rozmowa może pomóc „oswoić” dziecięcy lęk i obniżyć jego poziom. Nie ma jednej gotowej recepty na udaną rozmowę, ale zachęcamy do zapoznania się z poniższym opracowaniem, które może wskazać pewien kierunek myślenia pomocny
w rozmowie z dzieckiem.

  1. Ważne jest stworzenie dziecku wspierającego środowiska, aby czuło się bezpiecznie zadając pytania. Niewskazane jest jednak poruszanie tego tematu, jeśli dziecko nie wykazuje gotowości.
  2. Używaj łatwych i przystępnych dla dziecka słów. Dostosuj formę komunikacji do wieku, umiejętności i poziomu rozwoju dziecka.
  3. Korzystaj z wiarygodnych źródeł informacji (np. raporty WHO czy gov). https://www.gov.pl/web/zdrowie/co-musisz-wiedziec-o-koronawirusie https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
  4. Razem z dzieckiem rozpoznajcie i nazwijcie uczucia, które mu towarzyszą. Pozwól dziecku odczuć, że jego pytania i odczucia są ważne i właściwe. Znajdź czas na rozmowę. Upewnij się, że dzieci wiedzą, że mogą do ciebie przyjść, gdy mają pytania.
  5. Pamiętaj, że dzieci podchodzą do każdej sytuacji bardzo osobiście. Mogą wykazywać oznaki zamartwiania się o krewnych, bliskich, przyjaciół i znajomych. Mogą bać się o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo członków rodziny. Pytać o rodzinę lub znajomych mieszkających za granicą.
  6. Dzieci uczą się od najbliższych dorosłych. Będą obserwować Twoje zachowanie i reakcje na wiadomości dotyczące wirusa. Uczą się również poprzez słuchanie rozmów dorosłych, pamiętaj o tym.
  7. Niewskazane jest nadmierne oglądanie przez dziecko wiadomości (zwłaszcza tych dotyczących COVID-19). Może to wywoływać nadmierny lęk i napięcie.
  8. Dzieci, które doświadczyły poważnej choroby lub straty mogą być wyjątkowo wrażliwe i wykazywać nadmierne reakcje na obrazy i raporty prezentowane w mediach dotyczące choroby. Te dzieci wymagają dodatkowej uwagi i wsparcia z Waszej strony.
  9. Mimo, że osoby dorosłe mogą być stale zainteresowane codziennymi wydarzeniami, pamiętajmy, że większość dzieci chce być po prostu dziećmi. Mogą nie wykazywać zainteresowania sytuacją lub nie chcieć myśleć o tym co dzieje się w kraju lub za granicą. Będą woleli grać w gry, bawić się, czy czytać książki i warto im na to pozwolić z zachowaniem aktualnych wskazań prozdrowotnych i profilaktycznych.

Opracowanie: Aleksandra Walasik

  1. Źródło: Fassler, D. (2020). Talking with children about coronavirus (COVID19). American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. [dostępny www.aacap.org 13.03.2020]. 

Skip to content