Ćwiczenia ortograficzne

Pokaż wszystkie

Ćwiczenia ortograficzne

W języku polskim jest mnóstwo zasad ortograficznych – pisownia „h” i „ch”, „rz” i „ż”, „ó” i „u”, ale również pisownia „nie”, pisownia wyrazów wielką literą czy reguły stawiania znaków interpunkcyjnych. Ćwiczenia, które Wam proponuję, mogą być wstępem do zgłębiania zasad ortografii i poznawania jej tajników.

  1. Uzupełnij dyktando, wpisując „rz” lub „ż”.

Mój p…yjaciel, p..ez absolutny p…ypadek, trafił do krainy sk…ydlatych olb…ymów, któ…y powie…yli mu p…epis na wytwa…anie pie…astych p…y…ądów umo…liwiających latanie nawet istotom cię…szym od powiet…a. Ich p…ywódca, mie…ący około t…ynastu stóp, dob…e znał ma…enia ludzkości. Był p…ekonany, …e ko…ystanie z p…ekazanego p…yjacielowi sp…ętu będzie się rozp…est…eniać i w p…yszłości beztroskie bujanie w p…estwo…ach będzie powszechnym p…ywilejem. P…yjaciel mój szcze…e wie…ył w skuteczność u…ądzenia i zamie…ał propagować zaopat…enie w nie ka…dej rodziny, p…ewidując sp…eda… na ko…ystnych warunkach. Wracając p…ez dżunglę, powta…ał słowo po słowie p…epis na produkcję paliwa z liści macie…anki. Musiał coś jednak p…ekręcić, bo ani jedna z p…eprowadzonych prób nie p…yniosła po…ądanego rezultatu. W kręgach naukowców ut…ymywało się obu…enie i cię…ko padały oskar…enia o oszustwo. Gdy p…ewaga p…eciwników utwo…enia linii technologicznej do p…etwa…ania macie…anki stała się mia…dżąca, p…yjaciel odnalazł właściwe b…mienie p…episu. Zra…ony ju.. jednak do współpracy z p…emysłem sko…ystał z pierwszej nada…ającej się okazji wytwo…enia paliwa i po napełnieniu nim u…ądzenia odleciał.

  1. Do podanych wyrazów dopisz pokrewne, by można było zastosować wymianę ch:sz.

mucha – …
zawierucha – …
dach – …
Stach – …
ruch – …
suchy – …

  1. Zamień podane wyrazy na liczbę mnogą.

konduktor – …
monter – …
spiker – …
kontroler – …
doktor – …

  1. Uzupełnij zdanie wyrazem „nie”. Zastanów się, jak napisać – razem czy oddzielnie?

Józio jest … uważny. … uważał dziś na lekcji. … wiedział, jak odpowiedzieć na zadane pytanie. Pani powiedziała, że jest … grzeczny.

  1. Do każdego wyrazu dobierz wyraz o znaczeniu przeciwnym.

przyjaciel – …
mało – …
wierzch – …
dołek – …
źle – …
lekko – …

  1. Przepisz, dodając przymiotniki.

bohater – czyn …
róża – zapach …
noga – piłka …
góra – potok …
źródło – woda …

  1. Odgadnij wyrazy. W każdym z nich znajduje się „ch”.

zamieszanie, nieporządek – ….
gradowa, burzowa – ….
ze strzechy lub z dachówek – ….
wzorowe, poprawne – ….

  1. Od podanych wyrazów utwórz wykonawców czynności.

malować – …
spawać – …
grać – …
myśleć – …
konsumować – …
leczyć – …

 

POWODZENIA !!!

Opracowała: Magdalena Zdunek –pedagog PPP-P w Pajęcznie

Skip to content