Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Autyzm nie jest chorobą, lecz zaburzeniem neurorozwojowym. Aby prawidłowo przeprowadzić skomplikowany proces diagnozowania autyzmu, potrzeba współpracy wielu specjalistów z różnych dziedzin, m.in. psychologa, psychiatry, pedagoga, logopedy, których zatrudniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Kwiecień to miesiąc, w którym zwracamy szczególną uwagę na problemy i potrzeby osób z autyzmem i ich rodzin. Światowy Dzień Świadomości Autyzmu to święto obchodzone corocznie 2 kwietnia z inicjatywy Kataru w osobie Jej Wysokości Mrozy, małżonki emira Hamada ibn Chalifa Al Saniego, popartej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją z 18 grudnia 2007 r. (opublikowaną 21 stycznia 2008 r.).Obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu oprócz oczywistego celu, jakim jest podnoszenie świadomości społeczeństwa na ten temat, są również dobrą okazją do efektywniejszej współpracy lokalnej i międzynarodowej różnych instytucji na rzecz osób z autyzmem i ich rodzin. Działania te mają doprowadzić m.in. do zwiększenia potencjału zaspokajania szczególnych potrzeb osób z autyzmem, poprawy ich dostępu do usług opiekuńczych i pomocowych czy do umożliwienia rozwoju indywidualnych talentów osób z autyzmem.
Warto zauważyć, że istnieją także inne święta i dni nietypowe spokrewnione ze Światowym Dniem Świadomości Autyzmu:
Ważne!
W Polsce działa Porozumienie Autyzm – Polska. Skupia ono 45 organizacji na terenie całego kraju i działa na rzecz dzieci i osób dorosłych z autyzmem.
Kryteria diagnostyczne – jak się zmieniały?
Amerykański psychiatra Leo Kanner jako pierwszy opisał kryteria diagnostyczne autyzmu dziecięcego. Uczynił to na podstawie kilkuletniej obserwacji grupy 11 dzieci. Jako główne zaburzenia występujące w autyzmie wyróżnił wówczas:
Kanner na podstawie tej obserwacji stworzył listę kryteriów opisujących autyzm, do których należą:
Ważne!
Wiele z tych objawów zaobserwowanych przez Kannera występuje w obecnych kryteriach diagnostycznych.
Autorzy: Nina Łyszczarz
epedagogika