Pomoc p-p

Porady dla rodziców

    • Pobudzaj wewnętrzną motywację dziecka, rozbudzaj jego zainteresowania, pasje, ciekawość  świata i ludzi.
    • Zaakceptuj, że dziecko jest inne niż ty – akceptuj je bezwarunkowo, pokazuj, że w nie wierzysz.
    • Zachęcaj dziecko do rozwoju zgodnie z jego potrzebami i preferencjami.
    • Obserwuj, gdzie tkwią jego talenty, jaką ma strategię uczenia się.
    • Wzmacniaj poczucie autonomii dziecka: pozwól mu decydować, wybierać (gdy to możliwe), szanuj te wybory, ale wskazuj na ich konsekwencje
    • Akceptuj błędy (można jej poprawiać), ale prowokuj do wyciągania wniosków i budowania planów naprawczych.
    • Powołuj się na fakty – kiedy jesteś niezadowolony z zachowania dziecka, wyraź własne emocje, poinformuj o problemie i sprowokuj, by dziecko samo poszukało jego rozwiązania. Spokojnie czekaj…
    • Bądź wiarygodny i konsekwentny w tym, co mówisz i robisz – dziecko cię obserwuje i naśladuje. Jesteś dla niego wzorem.

https://osrodekrelacja.pl/emocje-dziecka-w-dobie-pandemii-jak-wspierac-dziecko/

Przeraża Cię powrót do „normalności” po pandemii?

Specjaliści psychologii uważają, że skutkiem pandemii koronawirusa będzie kolejna pandemia: wystąpić może znaczący wzrost zapadalności na zaburzenia psychiczne na świecie i jednym z czynników odpowiedzialnych za to będzie wymuszona przez czynniki zewnętrzne społeczna izolacja oraz związany z nią przewlekły stres.

Czym jest stres pandemiczny?

Pandemia Covid-19 tak silnie oddziałuje na kondycję psychiczną wielu ludzi, że – według Światowej Organizacji Zdrowia – ochrona zdrowia psychicznego powinna być obecnie najwyższym priorytetem.

Stres pandemiczny jest czymś zupełnie nowym i niekonwencjonalnym. Jest to stres „zawieszony, podostry, uporczywy (…), który może ewoluować w subtelny sposób i który rozwija się w różnych fazach, przechodząc od ostrego stresu do następującego po nim przewlekłego stresu”(*). Co więcej, stres pandemiczny  nie tylko wpływa na teraźniejszość, ale także oddziałuje na przyszłość.

Tak poważne kryzysy zdrowotne zawsze prowadzą do niekorzystnych zmian psychologicznych, wywołanych bezradnością, lękiem oraz niepewnością jutra. Jeśli szybko nie wprowadzimy odpowiednich środków zaradczych, wielu z nas będzie się zmagać z niepokojem emocjonalnym, depresją, wahaniami nastroju, drażliwością, bezsennością, złością oraz wielomi innymi skutkami stresu pourazowego.

Oto najważniejsze zasady konstruktywnego radzenia sobie ze stresem.

1. Dobra organizacja pracy (przerwy na odpoczynek, zmiany aktywności). Stwórz listę zadań – to pomoże uniknąć chaosu.

2. Ćwicz asertywność, nie staraj się zadowolić wszystkich.

3. Dbaj o pozytywne nastawienie i dobrą atmosferę – otaczaj się pozytywnymi ludźmi i nie daj czarnym myślom.

4. Dbaj o dobre relacje z kilkoma osobami.

5. Unikaj pośpiechu – wstawaj pół godziny wcześniej niż zwykle. Tak rozpoczęty dzień sprawi, że nie będziesz się tak spieszyć i w końcu zjesz śniadanie. Chociaż część drogi staraj się pokonać pieszo.

6. Stosuj ćwiczenia relaksacyjne. Głęboko oddychaj przez nos i wypuszczaj powietrze ustami. Dotlenisz organizm i zredukujesz stres.

7. W trakcie nauki idź na spacer, zadbaj o aktywność fizyczną. Zapewnij sobie codzienną dawkę ruchu – uwolnisz hormony szczęścia – endorfiny.

8. Przynajmniej pół godziny przed snem poświęć na relaks. Przeczytaj książkę, posłuchaj muzyki relaksacyjnej, zrób coś, co lubisz.

9. Wyśpij się. Dobry sen pomoże zredukować stres.

10. Zadbaj o odpowiednią dietę, bogatą w minerały oraz witaminy. Aby wyciszyć się wieczorem, pij zioła, np. melisę.

Opracowanie – Wioletta Jasny

(*) Covid-19 i stres pandemiczny. Link: https://www.rivistadipsichiatria.it/archivio/3382/articoli/33567/ [dostęp z dn. 11.11.2020].

NIEPOKOJĄCE OBJAWY, KTÓRE MOGĄ SUGEROWAĆ WYSTĘPOWANIE DEPRESJI U DZIECKA – CO MOŻE ZAUWAŻYĆ DOROSŁY W DOMU LUB W SZKOLE?

Długotrwała zmiana nastroju – przygnębienie, utrata spontaniczności, większa płaczliwość lub ciągłe rozdrażnienie, większa skłonność do konfliktów i wybuchów

Pojawienie się negatywnych wypowiedzi o samym sobie, postrzeganie innych jako lepszych, obwinianie siebie za wiele rzeczy („Jestem nikim”, „Nie jestem tak dobry jak inni”, „Wszystko przeze mnie”, „Beze mnie będzie lepiej”)

Wycofanie z kontaktów z innymi, mniejsza chęć do rozmów, zabaw, spotkań

Rezygnowanie z zajęć do tej pory lubianych, dających przyjemność

Wyraźne i dość nagłe opuszczenie się w nauce, gorsze stopnie, trudności w skupieniu uwagi,

zapamiętywaniu

Nieobecności w szkole (czasami jedynie na pierwszych lekcjach)

Uskarżanie się na różne bóle

Ciągłe zmęczenie, niechęć i unikanie wysiłku, trudność z mobilizacją do aktywności

Brak dbałości o siebie, swój wygląd i higienę

Problemy ze snem (z zasypianiem, wybudzaniem się w nocy) i jedzeniem (utrata apetytu, zmiany wagi)

Niepokojące, czasami niejednoznaczne wypowiedzi lub komunikaty na portalach społecznościowych, np. o śmierci, chorobie, samobójstwie

Kiedy zauważymy niepokojące zachowania, które mogą sugerować objawy depresji, warto poprosić o szczerą rozmowę. Można rozpocząć ją od przedstawienia niepokojących obserwacji. W tej pierwszej interwencji ważne jest poznanie i przyjęcie perspektywy dziecka – co dla niego jest trudnością, co je martwi, przytłacza. Szybkie rady, pomysły na rozwiązanie problemów nie są tak potrzebne, jak okazanie autentycznego zainteresowania, intencji pomocy, chęć wysłuchania i zrozumienia.

Gdy masz dylemat, jak postąpić możesz zasięgnąć wsparcia/porady w Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pajęcznie – tel. 0 34 311 24 71 oraz pod numerami telefonów:

>>>800 100 100Wsparcie dla Nauczycieli i Rodziców – bezpłatny i anonimowy telefon dla rodziców i nauczycieli, którzy potrzebują wsparcia i informacji w zakresie pomocy dzieciom i nastolatkom przeżywającym kłopoty i trudności.

>>>800 080 222 Linia Dzieciom – bezpłatna i całodobowa infolinia, zapewnia profesjonalną pomoc psychologiczną dla dzieci i młodzieży, rodziców oraz nauczycieli.

>>>800 70 22 22Linia Wsparcia – bezpłatny i anonimowy telefon dla osób dorosłych, które potrzebują wsparcia i informacji. Czynny codziennie (również w dni świąteczne) przez całą dobę. W wybrane dni i godziny dyżurują dodatkowo psychiatrzy, prawnicy, pracownicy socjalni.

>>>116 123Kryzysowy Telefon Zaufania – bezpłatny telefon dla osób dorosłych, które potrzebują wsparcia i porady psychologicznej. Dysponuje bazą teleadresową miejsc świadczących profesjonalną pomoc na terenie całego kraju.

Źródło:

Depresja dzieci i młodzieży. Poradnik dla rodziców.” S. Walerych.

Materiały szkoleniowe: „Depresja i stany depresyjne u dzieci i nastolatków” M.Łuba

DEPRESJA – JAK POMÓC DZIECKU

    • Zwróć uwagę na oznaki stresu czy początkowych objawów depresyjnych u dziecka.
    • Okazuj dziecku swoje zainteresowanie, ciepło i miłość. Angażuj się w jego sprawy
    • Stawiaj przed dzieckiem wyzwania, adekwatne do jego wieku i możliwości, pozwalające na osiągnięcie sukcesu.
    • Zaplanuj razem z dzieckiem przyjemne zajęcia, jednak nie planuj nadmiernie jego dnia, pozostaw mu czas wolny.
    • Przypomnij dziecku o jego sukcesach, ważnych wydarzeniach.
    • Zadbaj o aktywność fizyczną dziecka i o jego właściwą dietę. Wspólne spacery lub wyjścia na basen mogą być również dobrą okazją do wzmocnienia pozytywnej relacji.
    • Pozwól dziecku na wyrażanie swoich emocji – zarówno tych przyjemnych, jak i nieprzyjemnych.
    • Rozmawiaj z nim o trudnych emocjach, takich jak złość, smutek czy lęk. W przypadku młodszych dzieci można wykorzystać w tym celu odpowiednie bajki terapeutyczne (np. „Garść radości, szczypta złości. Mnóstwo zabawnych ćwiczeń z uczuciami” z serii Wojciecha Kołyszko czy filmy animowane, np. „W głowie się nie mieści”).
    • Nie ponaglaj dziecka, nie staraj się go rozweselać wszelkimi dostępnymi sposobami, pozwól mu na doświadczenie smutku.
    • Spróbuj popatrzeć na wydarzenia, szczególnie kryzysowe, oczami dziecka, spróbuj zrozumieć, czego doświadcza. Wspólnie zastanówcie się, jak pokonać kryzys.
    • Nie włączaj dziecka w kłopoty dorosłych członków rodziny, mogą być dla niego zbyt obciążające.
    • Wzmocnij rodzinne więzi – kultywuj zwyczaje i tradycje rodzinne, takie jak wspólne spożywane posiłki, wspólne spędzanie czasu wolnego, obchodzenie urodzin czy świętowanie sukcesu któregoś z członków rodziny.
    • Ułatwiaj dziecku kontakty z rówieśnikami.
    • Naucz dziecko ( szczególnie nastolatka) konstruktywnego myślenia – nazwij niekonstruktywne myśli dziecka (np”Twoje przekonanie, że inni sądzą’ iż jesteś głupia, to czytanie w myślach”), pokaż, jak takie myślenie wpływa na jego nastrój (np. „Myśląc w ten sposób, odczuwasz smutek i nie masz ochoty spotykać się z koleżankami”), zachęć do konstruktywnego myślenia (np. „Czy takie myślenie Ci pomaga? Czy nie jesteś dla siebie zbyt surowa?”). Możesz wspólnie ze swoim nastoletnim dzieckiem stworzyć listę konstruktywnych myśli, np.:

Popełniam błędy, ale wiele rzeczy robię dobrze.

Jestem dla siebie za bardzo surowa, jestem całkiem w porządku.

Akceptuję siebie takiego, jakim jestem.

Nie można być lubianym przez wszystkich. Niektóre osoby mnie lubią i to jest w porządku.

Są osoby, które mnie lubią i dla których jestem ważny. Mam przyjaciół.

Rodzice chcą mi pomoc. Czasem wydają się niesprawiedliwi, ale gdy się lepiej zastanowię, uważam, że są w porządku.

Nie jestem odpowiedzialny za wszystkie problemy.

Muszę próbować dalej.

Nie mam dowodów na to, że przyszłość będzie taka czarna, jak myślę.

Rozmawiaj ze swoim dzieckiem, słuchaj go uważnie, powstrzymaj się od „dobrych rad” i oceniania.

https://www.medicover.pl/o-zdrowiu/trudne-emocje-lub-depresja-podczas-pandemii-skad-sie-biora-jak-sobie-z-nimi-radzic,6882,n,192

Materiały i scenariusze do pobrania i wykorzystania po powrocie dzieci do szkół

(www.warszawa.edukacja.pl)

Propozycje gotowych scenariuszy i materiałów pozwolą nauczycielom, pedagogom, psychologom przeprowadzić w klasach zajęcia integracyjne. Usprawni to proces lekcyjny dając możliwość objęcia pomocą dzieci już na stracie poprzez budowanie pozytywnego klimatu oraz poczucia przynależności do społeczności szkolnej.

Pliki do pobrania o tematyce :

– „Gra – sześć pytań”,

– „Wywiad z BWO (Bardzo Ważną Osobą czyli Tobą) ,

– „Elementy redukcji stresu”,

– „Moja klasa”,

– „Integracja po powrocie do szkoły- Po co nam zasady współpracy”,

– „Mądrość serca- o sile empatii ”,

„Propozycje działań wychowawczych prowadzonych po powrocie uczniów do nauki stacjonarnej ”

 

Literatura polecana :

    • Szymańska J., Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w szkole, ORE Warszawa 2014.
    • Wolny B., Edukacja zdrowotna w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli, ORE Warszawa 2019.
    • Okulicz- Kozyra K., Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014.
    • Petlak E., Klimat szkoły, klimat klasy, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2007.
    • Sinek S ., Znajdź swoje dlaczego, Helion, Gliwice 2018.
    • Szafrański M., Zaufanie, czyli waluta przyszłości, Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2018.
    • Schwartz B., Dlaczego pracujemy, Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2018.
    • Wsparcie zdrowia psychicznego uczniów. Materiały do profilaktyki diagnozy i interwencji dla nauczycieli wychowawców i pedagogów, Forum Media Polska, Poznań 2020.
Skip to content