Oferta poradni

Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pajęcznie i Filii w Działoszynie

rok szkolny 2017/2018

TEMATYKA SZKOLEŃ DLA NAUCZYCIELI / RAD PEDAGOGICZNYCH

I. SZKOLENIA NA TERENIE PRZEDSZKOLI, SZKÓŁ I PLACÓWEK:

  1. Mediacje rówieśnicze w rozwiązywaniu konfliktów uczniowskich.

  2. Indywidualizacja pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

  3. Gdy (nie) jedzenie staje się problemem.

  4. Indywidualizacja w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

  5. Wspomaganie rodziny w spełnianiu jej wychowawczej funkcji.

  6. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w szkole- w kontekście realizacji zaleceń PPP

  7. Problemy dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej- jak im pomóc?

  8. Wypalenie zawodowe.

  9. Dziecko z zaburzoną mową w przedszkolu i szkole.

  10. Co jest ważne w pracy z uczniem ze spektrum autyzmu.

  11. Zachowania opozycyjno- buntownicze u dzieci i młodzieży- o czym świadczą i jak im przeciwdziałać?

  12. Klucze do dobrej komunikacji.

II.WARSZTATY NA TERENIE PORADNI:

  1. Niepokoje i lęki dorosłych w kontekście zachowań seksualnych dzieci i młodzieży – dla nauczycieli przedszkoli i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.

  2. Coaching w edukacji- wyznaczanie celów, planowanie i wprowadzanie zmian.

  3. Budowanie strategii pomocy dla dziecka przejawiającego zaburzenia zachowania.

  4. Trudny rodzic- szkolenie dla nauczycieli dotyczące przekazywania trudnych informacji rodzicom, właściwego zachowania się w sytuacjach konfliktu i sytuacjach kryzysowych, motywowania rodziców do współpracy.

  5. Prezentacja nt. „Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (APD) – osoby zainteresowane, pedagodzy, logopedzi

TEMATYKA SZKOLEŃ DLA RODZICÓW

  1. Stawianie wymagań, a rozwój dziecka.

  2. Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo- jak mu pomóc?

  3. Jak radzić sobie z agresywnymi zachowaniami dzieci?

  4. Adaptacja dziecka w przedszkolu- pokonywanie trudności.

  5. Problemy emocjonalne w okresie dojrzewania.

  6. Uzależnienia behawioralne u dzieci i młodzieży.

  7. Wczesne rozpoznawanie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.

  8. U progu szkoły- czy moje dziecko osiągnęło dojrzałość szkolną?

  9. Moje dziecko idzie do szkoły.

  10. Rodzice, a wybór szkoły i zawodu.

  11. Wczesna stymulacja rozwoju szansą na wyrównanie startu szkolnego.

  12. Problemy szkolne dzieci z wadami wymowy.

  13. Dom rodzinny, a kształtowanie mowy dziecka.

  14. Prawidłowości i nieprawidłowości w rozwoju mowy dziecka.

  15. Moje dziecko dorasta. Dlaczego tak trudno być rodzicem nastolatka.

  16. Kolega mojego dziecka ma autyzm.

  17. Co to znaczy być dobrym rodzicem- zasady prawidłowego kontaktu z dzieckiem.

  18. Mówić czy rozmawiać- komunikacja między rodzicami a dziećmi.

  19. Matura- stres czy wyzwanie.

  20. Jak budować poczucie wartości u dzieci.

  21. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.

  22. W jaki sposób wspomagać rozwój mowy dziecka.

  23. Co powinno niepokoić w rozwoju mowy dziecka, czyli kiedy potrzebna jest pomoc logopedy.

  24. W jaki sposób wspomagać rozwój mowy dziecka.

  25. Kim będzie moje dziecko- zajęcia wspierające rozwój zawodowy dzieci.

  26. Motywowanie dziecka- droga bez końca.

  27. Uzależnienia XXI wieku- problemy i wyzwania.

  28. Dlaczego dzieci sięgają po narkotyki?

  29. Nowe zagrożenia- nowe narkotyki.

  30. Trudności w nauce, a dysleksja rozwojowa.

  31. Gdy nie (jedzenie) staje się problemem.

TEMATYKA SZKOLEŃ DLA UCZNIÓW

  1. Komunikacja interpersonalna i radzenie sobie w sytuacjach trudnych.

  2. Zajęcia antystresowe.

  3. Elementy treningu asertywności- uczymy się mówić nie.

  4. Rozwijanie twórczego myślenia.

  5. Zajęcia integracyjne dla dzieci i młodzieży.

  6. Uczymy się trudnej sztuki tolerancji i wzajemnej akceptacji.

  7. Poznajemy Internet i zagrożenia z nimi związane- dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

  8. Sposób na nudę, czyli jak aktywnie spędzać czas- dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

  9. Ważne decyzje- gimnazjalista wybiera szkołę i zawód.

  10. Trening umiejętności społecznych- ćwiczenie zachowań asertywnych, radzenia sobie ze stresem i zachowaniami agresywnymi.

  11. Bajka terapeutyczna „O pajączku”- dla dzieci rozpoczynających klasę I.

  12. FAS- Alkoholowy Zespół Płodowy.

  13. Cyberprzemoc.

  14. Jak radzić sobie z negatywnymi emocjami?

  15. Agresja- nie zamykaj oczu.

  16. Szansa na sukces- zajęcia zawodoznawcze.

  17. Otwarty umysł.

  18. Jak myśleć kreatywnie?

  19. Mów poprawnie, mów starannie, tak jest dobrze, tak jest ładnie- zajęcia wspomagające rozwój mowy.

  20. Zajęcia wzmacniające poczucie własnej wartości.

  21. Zajęcia kształtujące kompetencje społeczne (komunikacja, współpraca w grupie, asertywność).

  22. Zdrowy styl życia – co to znaczy i jak wiele to znaczy?

  23. Elementy treningu antystresowego i zasad skutecznej autoprezentacji.

  24. Bezpieczeństwo w sieci.

  25. Zasady prawidłowej komunikacji w grupie.

  26. Jak uczyć się efektywnie?

  27. Co czuje mój kolega z zespołem Aspergera.

  28. Gdy (nie)jedzenie staje się problemem.

 

 

 

Rok szkolny 2015/2016

TEMATYKA WARSZTATÓW I SZKOLEŃ DLA NAUCZYCIELI, RODZICÓW I UCZNIÓW

 

I.    TEMATYKA SZKOLEŃ DLA NAUCZYCIELI
•    Praca z uczniem zdolnym i wybitnie zdolnym.
•    Postępowanie wychowawcze oraz metody pracy z dzieckiem z rozpoznanym ADHD.
•    Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz z inteligencją niższą niż przeciętna w zakresie różnych przedmiotów nauczania.
•    Zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej.
•    Rola nauczyciela w przygotowaniu ucznia do wyboru zawodu i dalszego kształcenia.
•    Wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela.
•    Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – praktyczne podejście i skuteczne szukanie rozwiązań.
•    Miejsce i rola nauczyciela w terapii logopedycznej.
•    Motywacja – czym jest, czemu służy, co nam daje? Jak motywować siebie i innych do nowych wyzwań.
•    Budowanie strategii postępowania wobec uczniów przejawiających zaburzone zachowania.
•    Profilaktyka zaburzeń mowy w wieku przedszkolnym.
II.    TEMATYKA WARSZTATÓW DLA NAUCZYCIELI
•    Indywidualizacja pracy z dzieckiem a dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
•    Wspomaganie rodziny w wypełnianiu jej funkcji wychowawczych.
•    Praca z dzieckiem zdolnym.
III.    TEMATYKA WARSZTATÓW I SZKOLEŃ DLA RODZICÓW
•    Zachowania ryzykowne wśród dzieci i młodzieży – motywy, rodzinne uwarunkowania.
•    Uzależnienia XXI wieku – problemy i wyzwania.
•    Nowe narkotyki – nowe zagrożenia.
•    Wychowanie bez porażek – zasady szczęśliwego dzieciństwa i udanego startu w     dorosłość.
•    Kim będzie moje dziecko?
•    Rola rodziców w przygotowaniu dziecka do wyboru szkoły i zawodu.
•    Warsztaty dla świadomych rodziców „Pomóż mi ładnie mówić”.
•    Profilaktyka logopedyczna pierwszych lat życia dziecka.
•    Moczenie nocne u dzieci.
•    „Kij czy marchewka” – skuteczne wykorzystywanie kar i nagród.
•    Psychologiczne aspekty trudności adaptacyjnych u dzieci w wieku przedszkolnym.
•    Trudności w nauce a dysleksja rozwojowa.
•    Mówić czy rozmawiać – komunikacja między rodzicami a dziećmi.
•    Moje dziecko będzie pierwszoklasistą.
•    Moje dziecko dorasta – trudne relacje z nastolatkiem.
•    Jak pomóc dziecku przezwyciężyć negatywne skutki stresu przedegzaminacyjnego.
IV.    TEMATYKA ZAJĘĆ I WARSZTATÓW DLA DZIECI I MŁODZIEŻY.
•    „Na tropie głosek „– zajęcia dzieci w wieku przedszkolnym.
•    „Bajka terapeutyczna o pajączku” – dla dzieci rozpoczynających klasę I.
•    Grupowe zajęcia logopedyczne zwiększające możliwość poprawnego i twórczego opanowania języka.
•    „Kropka, kreska i co dalej?” – trening zdolności twórczych (cykl spotkań z grupą 5-6 latków).
•    „Nie tylko śmieszne minki dla chłopczyka i dziewczynki”
•    „Klaskaj, parskaj, cmokaj, dmuchaj” – zabawy logopedyczne.
•    Zajęcia integracyjne dla dzieci i młodzieży.
•    Uzależnienia w XXI wieku w świecie młodych.
•    „Jak myśleć kreatywnie” – korzyści i pułapki.
•    „FAS – alkoholowy zespół płodowy”.
•    „Cyberprzemoc- ukryte zło”.
•    Narkotyki – ryzykowna droga.
•    „Rusz głową” – czyli trening twórczego myślenia (cykl 5-ciu spotkań kl.VI SP,  Gimnazja).
•    Jak radzić sobie z negatywnymi emocjami?.
•     „Życie poza siecią może być OK” – znacznie umiejętności interpersonalnych w budowie trwałych i zdrowych relacji z innymi ludźmi.
•    Elementy treningu antystresowego i zasad skutecznej autoprezentacji.
•     „Wewnętrzna siła” – zajęcia wzmacniające poczucie własnej wartości.
•    Sztuka życia w społeczności czyli tolerancja dla innych.
•    „Chcę się dogadać”- komunikacja rówieśnicza . Jakim językiem mówi klasa?
•    „Agresja – co z tego będziesz miał/a ”.
•    „Złość’’– umiem reagować na złość.
•     „Skuteczna komunikacja” – warsztaty usprawniające komunikację                                    z wykorzystaniem ćwiczeń artystycznych.
•    „Otwarty umysł ” – zajęcia z elementami treningu kreatywności.
•    Zajęcia zawodoznawcze dla uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej i gimnazjum.
•    Zajęcia o tematyce indywidualnej dopasowanej do potrzeb konkretnego zespołu klasowego.

Oferta pracy na rok szkolny 2014/2015

Działalność diagnostyczna:
  • Rozpoznawanie potencjalnych możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży oraz indywidualnych potrzeb ucznia

  • Rozpoznawanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju dzieci i młodzieży

  • Badanie preferencji zawodowych ucznia

  • Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego lub nauczania indywidualnego

  • Badanie przesiewowe Wzroku, Słuchu, Mowy

  • Badania przesiewowe SRD /Skala Ryzyka Dysleksji/

Działalność terapeutyczna:
  • Indywidualna terapia psychologiczna wspierająca

  • Terapia pedagogiczna

  • Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne prowadzone w oparciu o program „Ortograffiti” i programy autorskie „Piszę i czytam” programy grupowej terapii dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
  • Socjoterapia

  • Terapia logopedyczna

W pracy terapeutycznej z dziećmi zagrożonymi dysleksją, w terapii dysleksji  i wszystkich zaburzeń mowy pracownicy Poradni wykorzystują Metody Wstępnej Stymulacji Logopedycznej oraz Metodę Ruchów  Artykulacyjnych autorstwa Jolanty Falany – Kozłowskiej.
Doradztwo:
  • Konsultacje indywidualne

  • Porady bez badań

  • Udzielanie informacji o szkołach i zawodach

  • Porady po badaniach przesiewowych

  • Porady udzielane w punktach konsultacyjnych

Działalność profilaktyczno-wychowawcza prowadzona na terenie szkół i przedszkoli.

Dla dzieci i młodzieży:
  1. „Rusz głową czyli trening twórczego myślenia”- cykl 5 spotkań kl. VI SP, Gimnazjum kl. I
  2. Zajęcia integracyjne dla dzieci i młodzieży /Przedszkole, SP/
  3. Zajęcia dla uczniów w młodszym wieku szkolnym- „Opanowanie i przezwyciężanie złości i agresji”
  4. Elementy treningu asertywnego i zasady skutecznej autoprezentacji
  5. Elementy treningu interpersonalnego- Ja i moi koledzy
  6. Zajęcia zawodoznawcze
  7. Decyzja zawodowa- zajęcia warsztatowe
  8. My i alkohol
  9. Jak radzić sobie z przemocą i agresją
  10. Kropka, kreska i co dalej- trening zdolności twórczych- cykl spotkań z grupą 5-6 latków
  11. Nie tylko śmieszne minki dla chłopczyka i dziewczynki
  12. Klaskaj, parskaj, cmokaj, dmuchaj- zabawy logopedyczne

Wspomaganie nauczycieli w realizacji programów wychowawczych i szkolnych programów profilaktycznych.

Tematyka szkoleń:

  1. Syndrom wypalenia zawodowego- przyczyny, sygnały ostrzegawcze i środki zaradcze
  2. Praca z uczniem zdolnym i wybitnie zdolnym
  3. Praca z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej
  4. Ocenianie uczniów ze zdiagnozowanymi zaburzeniami rozwoju
  5. Praca z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  6. Rola nauczyciela w przygotowaniu ucznia do wyboru zawodu i dalszego kształcenia
  7. Gdy twój uczeń (przedszkolak) ma wadę wymowy
  8. Wady wymowy a trudności w czytaniu i pisaniu
  9. Agresja u dzieci- przyczyny, rozpoznanie i sposób postępowania
  10. Wczesna pomoc to lepsza przyszłość- ryzyko dysleksji rozwojowej

Tematyka warsztatów:

  1. Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych – moje dotychczasowe doświadczenia a nowa perspektywa pracy w świetle zmian prawa oświatowego.
  2. Co to jest Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia i Plan Działań Wspierających?
  3. Konstruowanie IPET
  4. Praca z dzieckiem zdolnym.
  5. Indywidualizacja pracy z dzieckiem a dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.

Zajęcia psychoedukacyjne dla młodzieży.

1. Cykl siedmiu filmów edukacyjnych na płytach DVD pt. „Nie zamykaj oczu”. Filmy zalecane do pokazów edukacyjnych z przeznaczeniem do wykorzystania na lekcjach/ godzinach wychowawczych dla młodzieży w wieku od 12 do 19 lat oraz rodziców.

  • „Mobbing”

Prześladowanie, wyśmiewanie, poniżanie- codzienność z jaką muszą się zmierzyć uczniowie. Zainscenizowane sytuacje oraz rozmowy grupy uczniów z pedagogiem- mediatorem sądowym uświadamiają i pokazują jak wygląda zjawisko mobbingu w szkole, jak bardzo cierpi osoba, która jest ofiarą prześladowań i jak może to wpłynąć na jej dalsze życie oraz co można zrobić aby jej pomóc.

  • „Agresja”

Film ukazujący problem wzrastającej skłonności do agresywnych zachowań wśród młodzieży. Wyznania 14-latki i 20-latka doświadczających na co dzień przemocy uświadamiają i pokazują skąd bierze się agresja i jak łatwo stać się jej ofiarą.

  • „Palenie”

Film ukazujący negatywny wpływ papierosów na ludzkie życie.

  • „Anoreksja”

Prawdziwa historia pięknej dziewczyny, która zatraciła się w pogoni za idealną sylwetką. Film ukazujący nieodwracalne skutki choroby i uświadamiający do czego doprowadza anoreksja i jakie spustoszenie sieje w organizmie człowieka.

  • „Piłem i brałem”

Trzynastolatek, który po raz pierwszy zasmakował alkoholu i narkotyków. Tomek (główny bohater filmu) opowiada o początkach i konsekwencjach uzależnienia.

  • „Wpadka”

Historia młodej, zdolnej i ambitnej studentki prawa, która zaszła w ciążę mając niespełna 15 lat. Obraz ludzkich zachowań, niezgoda oraz brak akceptacji i tolerancji zmuszają do myślenia stając się przestrogą dla wielu młodych ludzi.

  • „W objęciach sekty”

Historia Anny, która trafia do organizacji „Misja” w wieku 16 lat i przebywa tam przez pięć lat. Wstrząsające zwierzenia bohaterki ukazujące pełny obraz sekty są ostrzeżeniem dla wielu młodych ludzi poszukujących własnej drogi życiowej.

2. Alkoholowy Zespół Płodowy i Efekt Alkoholowego Uszkodzenia Płodu FAS ( co to jest uzależnienie od alkoholu; rodzina z problemem alkoholowym jako przykład rodziny dysfunkcyjnej; zaburzenia rozwoju dziecka w rodzinie z problemem alkoholowym; alkohol a ciąża- wpływ alkoholu na rozwój psychofizyczny dziecka)

3. -Internet przyjazny uczniom- program profilaktyczny

-Internet- stop cyberprzemocy

Wspomaganie rodziny w wypełnianiu jej funkcji wychowawczych.

  1. Jak rozpoznać czy moje dziecko sięga po narkotyki

  2. Zachowania ryzykowne wśród dzieci i młodzieży- motywy rodzinne uwarunkowania

  3. Wychowanie prawie bez porażek- zasady szczęśliwego dzieciństwa i udanego startu w dorosłość

  4. Kim będzie moje dziecko

  5. Rola rodziców w przygotowaniu dziecka do wyboru szkoły i zawodu

  6. Realizacja programu autorskiego „Pomóż mi mamo ładnie mówić”

  7. Dlaczego dzieci źle mówią

  8. Kiedy potrzebna jest pomoc logopedyczna

  9. Dla rodziców: wiele rad jak uniknąć wad

  10. Mamo, tato- czy twoje dziecko mówi poprawnie

  11. Pomoc rodzicom w trudnej nauce mówienia

  12. Moje dziecko idzie do szkoły

  13. Wczesne rozpoznanie dziecka z grupy ryzyka dysleksji /SRD/

  14. Właściwe postawy rodzicielskie