Wskazówki dla nauczyciela pracującego z uczniem jąkającym się

Pokaż wszystkie

WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELA PRACUJĄCEGO Z UCZNIEM JĄKAJĄCYM SIĘ



1.    Porozmawiaj z uczniem jąkającym się o jego zaburzeniu mowy. Zaaranżuj spotkanie w cztery oczy , aby rozpoznać jego potrzeby, samopoczucie w klasie , dopytać o ewentualny udział w terapii i możliwości wspierania go na terenie szkoły. Bądź  otwarty na jego potrzeby , ale nie uległy.

2.    Nie traktuj problemu jąkania jak tematu tabu. Stwarzaj okazję do mówienia otwarcie o sytuacji jąkającego się – na tyle , by go nie urazić.

WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELA PRACUJĄCEGO Z UCZNIEM JĄKAJĄCYM SIĘ

1.    Porozmawiaj z uczniem jąkającym się o jego zaburzeniu mowy. Zaaranżuj spotkanie w cztery oczy , aby rozpoznać jego potrzeby, samopoczucie w klasie , dopytać o ewentualny udział w terapii i możliwości wspierania go na terenie szkoły. Bądź  otwarty na jego potrzeby , ale nie uległy.

2.    Nie traktuj problemu jąkania jak tematu tabu. Stwarzaj okazję do mówienia otwarcie o sytuacji jąkającego się – na tyle , by go nie urazić.

3.    Staraj się zapanować nad krytycyzmem ze strony kolegów. Nie pozwól , by uczeń był wyszydzany i wyśmiewany przez kolegów

4.    Wymagaj od ucznia jąkającego się tego samego czego wymagasz od innych osób w klasie.

5.    W kontakcie z jąkającym się uczniem unikaj komunikatów typu: „zwolnij”,  „ weź głęboki  oddech”, „ uspokój się” – takie

6.    Bądź wzorem w zwolnieniu tempa mowy podczas wypowiedzi na forum klasy

7.    Staraj się nie okazywać jąkającemu się uczniowi zniecierpliwienia i rozdrażnienia.

8.    Uczeń jąkający się będzie wypowiadał się swobodnej bez poddawania go presji czasowej i konieczności rywalizowania z innymi o zabranie głosu. Pomóż w wszystkim uczniom w klasie w opanowaniu umiejętności mówienia po kolei.

9.    Rozmawiaj bez pośpiechu , a jednocześnie naturalnie – nie mów przesadnie wolno czy też monotonnie. Gdy uczeń skończy swoja wypowiedź , odczekaj kilka sekund , zanim zwrócisz się do niego ponownie

10.    Używaj mowy ciała , podtrzymuj kontakt wzrokowy , aby uczeń jąkający się mógł doświadczyć Twojej aprobaty i akceptacji okazywanej nie tylko dla jego osoby , ale także dla sposobu , w jaki się wypowiada. Nie wahaj się kiwać głową i potakiwać. Bądź dobrym słuchaczem.

11.    Oceniając wypowiedzi ustne ucznia jąkającego się , koncentruj się przede wszystkim na treści.

12.    Pamiętaj ,że w sytuacjach  wystąpień publicznych jąkanie może pod wpływem stresu nasilać się.

13.    Bądź wyrozumiałym słuchaczem.

14.    Nie kończ słów lub wypowiedzi za ucznia jąkającego się – czekaj cierpliwie , wymagaj tego od innych. Stosuj proste metody poprawiające płynność mowy , np. wspólne wypowiedzenie w zwolniony sposób pierwszej sylaby.

15.    Reaguj tak samo na wypowiedzi ucznia , zarówno gdy się jąka , jak i gdy jego mowa jest płynna.

16.    Staraj się okazywać , że interesuje Cię przede wszystkim co uczeń jąkający się mówi , a nie – jak to mówi.

17.    Bądź wsparciem dla jąkającego się ucznia na forum klasy i szkoły.

Zebrała : Edyta Foltyńska

Skip to content