Rytmiczne recytacje z małymi dziećmi

Pokaż wszystkie

Rytmiczne recytacje z małymi dziećmi

Rytmiczne recytacje z najmłodszymi dziećmi połączone z gestem, ruchem to przykład dobrych ćwiczeń językowych- materiału do ćwiczeń słuchowych, usprawniania aparatu artykulacyjnego, wypowiadania głoski w izolacji lub w połączeniu z samogłoskami , możliwość wspólnej z drugą osobą- dzieckiem aktywności. Poza tym, to także okazja do rozładowania napięcia emocjonalnego.

Warto pamiętać, że rozwój mowy to nie wyizolowany proces, lecz ściśle związany z rozwojem ruchowym i poznawczym dziecka.

Czytamy dziecku wierszyk, a ono włącza się w takim stopniu, w jakim pozwalają mu na to jego umiejętności. Cieszymy się z każdej, choćby najprostszej reakcji- powtórzenia najprostszego odgłosu, o którym mowa w wierszu, czy wykonania prostego ruchu.

Jedzie pociąg-fu,fu,fu

trąbi trąbka- tru, tu, tu

a bębenek- bum, bum, bum

na to żabki- kum, kum, kum.

Konik człapie- człap, człap, człap,

woda z kranu- kap, kap, kap.

Mucha bzyczy- bzy, bzy, bzy,

a wąż syczy-sy,sy,sy.

Baran beczy-be,be,be,

a owieczki- me, me, me.

W chlewiku mieszka świnka, co ryjkiem trąca drzwi,

Ja niosę jej jedzenie, a ona kwi, kwi ,kwi.

A w budzie trzy szczeniaczki podnoszą wielki gwar.

Ja mówię: cicho psiaczki, a one: hau, hau, hau.

W kałuży pływa kaczka, co trzy kaczuszki ma,

Ja sypię jej ziarenka, a one: kwa ,kwa, kwa.

Na płocie siedzi kotek, co mleczko wypić chciał,

Ja mówię mu: dzień dobry, a kotek: miau, miau, miau.

Raz rybki w morzu brały ślub.

Chlupała woda chlup, chlup, chlup.

Aż tu wieloryb wielki wpadł

I wszystkie rybki zjadł, zjadł, zjadł.

Jestem mały poliglota,

bo rozumiem psa i kota,

Ptasi język także znam,

zaraz udowodnię Wam.

Kotek miskę mleka miał.

Pyszne było – miauknął: ……

Piesek też by pewnie chciał.

Szczeka głośno: ….., ………, …… .

Małej myszce ser się śni.

Piszczy cicho: …. ,….., …. .

Kurka zniosła jajek sto.

Gdacze o tym: ….., ……., …… .

Kaczka piękne piórka ma

Kwacze dumnie:

……, …….. ,……. .

Nad jeziorem żabek tłum

Kumka sobie:

…, …., ….

Jak to dobrze kumie,

Że ktoś po żabiemu umie.

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego i zabawy dźwiękonaśladowcze:

– język skacze jak wiewiórka: język na brodę i do nosa,

– stuka w drzewo jak dzięcioł: czubek języka stuka w podniebienie, usta szeroko otwarte,

– karuzela: oblizywanie warg,

– konik: kląskanie językiem, parskanie,

– huśtawka: język od kącika do kącika,

– zjeżdżalnia: język na górne i dolne dziąsła,

– samolot: język przesuwamy po podniebieniu,

– pociąg: cz…, cz…., cz…

– samochodziki- dż…, dż…,dż…

Ćwiczenia ruchowe połączone z naśladowaniem głosów zwierząt:

– bocian kle, kle- dziecko staje na jednej nodze,

– żaba kum, kum- skacze w przysiadzie,

– ptaki fiu, fiu, tjo, tjo- biega i macha ,, skrzydełkami ‘’,

– kukułka ku, ku- przysiad,

– mucha bzz…- biega na czworakach.

Materiał opracowały E. Foltyńska, B. Włodarczyk w oparciu o następujące pozycje:

I.Michalak-Widera, K. Węsierska ,, Aby nasze dzieci mówiły pięknie”, Wyd. Unikat-2, Katowice 2001.

D.Krupa, J. Pszczółka ,, Zabawy logopedyczne na cztery pory roku”, Wyd. Impuls, Kraków 2009.

R.Sprawka, J. Graban,, Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieciom 4 do 7 lat”.

Życzymy radosnej zabawy.

Skip to content